Obsługiwane przez usługę Blogger.

Złota Kolekcja Auta PRL-u - Polonez Coupe


Gdy na oficjalnej stronie Złotej Kolekcji Aut PRL-u znalazła się aktualizacja zapowiedzi nowych numerów nie zainteresowały mnie one. Dwa z zapowiadanych modeli, czyli Fiata 125p Kombi i Wartburga 353 Tourist posiadam już w kolekcji od dłuższego czasu (z Kultowych Aut PRL-u). Trzeci z zapowiedzianych modeli, czyli Polonez Coupe początkowo mnie nie zainteresował. Był to dokładnie ten sam model, który wydano w "Kultowych Autach PRL-u" z ogromnym błędem merytorycznym - zbyt krótkimi drzwiami. W Polonezie Coupe, o czym mowa będzie później, stosowano wydłużone o 17 cm drzwi natomiast modelik posiada takie same jak w wersji 5 drzwiowej. Z tego też powodu miałem nie kupować tego modelu, jednak tuż przed jego wydaniem, na forum motoshowminiatura pojawiły się zdjęcia miniaturki wykonane przez Mateo96PL. Model, w nowym pomarańczowym lakierze, prezentował się nadzwyczaj ładnie i uznałem, że jeśli znajdę go w kiosku w niebudzącym zastrzeżeń stanie to go kupię. Jak się okazało jakość wykonania tego numeru stoi na bardzo dobrym poziomie, więc nie miałem problemu ze znalezieniem idealnego egzemplarza. I choć wyżej opisana wada jest doskonale widoczna, to jednak jakoś nie boli ona tak, jak w przypadku szarego Coupe z Kultowych Autach PRL-u. Modelik po prostu podoba mi się.
Do mojej kolekcji dołączył więc model samochodu budzący wielkie emocje zarówno dawniej jak i dziś. Trudna do ustalenia jest sama historia produkcji tego modelu i liczba wyprodukowanych egzemplarzy. Wersja Coupe została zaprojektowana przez włoskie Centro Stile Fiat i jak podaje opracowanie "FSO Polonez" (TBiU Historia Motoryzacji 1/2014) w 1979r. wykonano partię informacyjną tych samochodów. Nie znalazłem jednak potwierdzenia tej informacji w innych dostępnych mi opracowaniach. Samochód produkowano w dwóch krótkich seriach w 1981r. i 1983r. Oficjalnie samochód zaprezentowano w 1982r. podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich. Jak zaznaczyłem na początku nieznana jest liczba wyprodukowanych egzemplarzy. Miłośnicy Polonezów szacują ją na ok. 40 sztuk z których, na stan z 2010, przetrwało 17.
Polonez Coupe wyróżniał się trzydrzwiowym, usportowionym, nadwoziem o szerokim, środkowym słupku bocznym i charakterystycznym "nosku" na przedzie. Kierunkowskazy i lampy pozycyjne przeniesiono na zderzak nowej konstrukcji. Wspominane usportowienie samochód zawdzięczał wzmocnionym progom i większej sztywności nadwozia, którą dawało pozbawione tylnych drzwi nadwozie. Technika pozostała jednak niemal niezmieniona. W Coupe montowany był ten sam silnik, co w wersji podstawowej, czyli o pojemności 1500 cmm i występujący w dwóch odmianach: o mocy 75 i 82 KM. W rajdowych wersjach Coupe montowano silniki o pojemności 2000 cmm i mocy 112 KM. Wersje te nie posiadały charakterystycznego dla Coupe noska.
W czwartek pojawiła się zapowiedź dwóch kolejnych numerów "Złotej Kolekcji", które ukażą się w sierpniu - jest to Tarpan 233 i Łada 1500. Model Łady 1500 posiadam już w kolekcji ( z "Kultowych Aut PRL-u") więc go nie kupię. Za to na pewno nabędę Tarpana 233 i opiszę go na blogu. 

2 komentarze: