Złota Kolekcja Auta PRL-u - Wartburg 312
Historia fabryki samochodów w Eisenach, która przez ponad 30 lat szczyciła się produkcją Wartburgów, sięga końca XIX wieku. W 1898r. fabryka rozpoczęła produkcję automobilu Wartburg Motorwagen produkowanego na licencji francuskiego Decauville. Samochód otrzymał nazwę od górującego nad Eisenach zamku Wartburg. W 1904r. markę Wartburg zmieniono na Dixi. W związku z trudną sytuacją gospodarczą Niemiec w latach 20 firma Dixi podpisała umowę licencyjną z Austinem na produkcję małego modelu Seven licząc na jego sukces rynkowy. W 1928r. fabrykę przejęło BMW, zmodernizowało samochód Dixi i wprowadziło go do produkcji jako BMW 3/15. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód tej firmy. Przez lata 30 BMW sukcesywnie wprowadzał do oferty kolejne modele w tym sportowy model 328 i limuzynę 335.
Ten bardzo udany dla fabryki w Eisenach okres przerwał wybuch II Wojny Światowej. Do 1941r. wygaszono produkcję samochodów. W 1945r. fabryka znalazła się w radzieckiej strefie okupacyjnej (Eisenach zajęli amerykanie ale zgodnie z ustaleniami przekazali je Armii Czerwonej).Na polecenie Marszałka Żukowa, któremu spodobał się model 321, produkcja została wznowiona, a fabrykę włączono do zarządzanej przez radzieckie władze okupacyjne spółki "Awtowelo". W tym czasie właściciel firmy BMW z Monachium (w amerykańskiej strefie okupacyjnej) bezskutecznie próbował odzyskać kontrolę nad fabryką. Udało mu się jednak wywalczyć prawo do znaku firmowego BMW w związku z czym produkowane po listopadzie 1950r. samochodu nosiły nazwę EMW. Samo logo uległo jedynie kosmetycznej zmianie - kolor niebieski (symbolizujący niebo) ustąpił miejsce czerwonemu. W 1952r. fabryka została przekazana władzom NRD, które w 1953r. przeniosły tam produkcję samochodu IFA F9, który produkowany był dotąd w fabryce w Zwickau.Samochód ten wywodził się z przedwojennego prototypu DKW i inżynierowie z Zwickau opracowali wkrótce nowy samochód który, przynajmniej wizualnie, nie przypominał już DKW. Opracowania podają kilka wersji okoliczności powstania Wartburga. Wedle jednej z nich Wartburg powstał jako oddolna inicjatywa inżynierów z Eisenach w tajemnicy przed władzami centralnymi. Inna (moim zdaniem bardziej wiarygodna) mówi zaś o tym, że od początku był to oficjalny projekt, ale utajniony. Prototyp nowego pojazdu gotowy był w październiku 1955r. i został oznaczony numerem 311. Samochód ten został wprowadzony na rynek pod nazwą Wartburg. W listopadzie 1955r. prototypowe Wartburgi wzięły udział w I Międzynarodowym Rajdzie Wartburga. Liczącą 500 km trasę ukończyły wszystkie z sześciu startujących prototypów. Produkcja seryjna tego modelu rozpoczęła się w styczniu 1956 roku, a w marcu samochód został oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Lipsku.
Wartburg 311/312 jest jednym z najładniejszych samochodów byłego obozu socjalistycznego. Charakteryzuje się elegancką, proporcjonalną linią nadwozia oraz ,co charakterystyczne dla tamtego okresu, licznymi chromowanymi detalami. Jednak pod atrakcyjnym nadwoziem kryła się przestarzała technika przejęta z wcześniejszego modelu czyli IFY F9. Jako, że nowe nadwozie było większe i tym samym cięższe przejęty z IFY F9 dwusuwowy silnik o pojemności 900 cmm został wzmocniony z 30 KM do 37 KM. Najpoważniejszą modernizację samochód przeszedł w 1962r. Wartburg otrzymał wówczas silnik o zwiększonej do 992 cmm pojemności i mocy 45 KM. Zmodernizowany pojazd został wprowadzony do produkcji jako Wartburg 312 nazywany wymiennie, od pojemności silnika, Wartburgiem 1000. Przez 12 lat produkcji powstało ponad ćwierć miliona Wartburgów 311/312 we wszystkich wersjach nadwoziowych.
Dwusuwowe Wartburgi 311/312 były samochodami popularnymi w PRL-u i zyskały uznanie polskich kierowców m.in. dzięki starannemu (jak na "socjalistyczne" realia) wykonaniu oraz obszernemu, przeszklonemu i komfortowemu wnętrzu.
Poniżej prezentuję zdjęcie Wartburga 1000 wykonane przeze mnie na jednym z osiedlowych parkingów w Jastrzębiu - Zdroju.
Model, który został wydany w Złotej Kolekcji Auta PRL-u to zubożona wersja modelu Wartburga 312, który ukazał się w serii IST. Choć "Złoty" Wartburg z daleka sprawia wrażenie bardzo ładnego to po dokładniejszym przyjrzeniu się odsłania bardzo poważny defekt - forma odlewnicza, w której odlano karoserie jest wyraźnie zużyta!. Widać to doskonale na linii okien i progów. Co więcej widać także ślady łączenia form, które zaburzają linie. Niestety wady odlewu, niewidoczne przez blister, zdecydowanie niekorzystnie wpływają na prezencję modelu... Trudno w przypadku "gazetówki" mieć zastrzeżenia do bardziej topornych niż w oryginalnym modelu, czyli Wartburgu z IST, elementów takich jak antenka czy wycieraczki. Trzeba jednak przyznać, że w dwukolorowym szaro - kremowym nadwoziu Wartburg prezentuje się bardzo dostojnie.
Ostatnią rzeczą, o której wspomnę to wada lakiernicza, która trafiła się w moim modeliku - są to rysy na dachu, których nie zauważyłem przez blister i które niestety psują efekt całkiem ładnego lakieru. Na największym polskim forum zbieraczy modeli samochodów czyli motoshowminiatura.pl "Złota Kolekcja" jest słusznie krytykowana nie tylko za przysłowiowe odgrzewanie kotletów (czyli wydawanie modeli które ukazały się w Kultowych Autach PRL-u w zmienionym kolorze), ale także za jakość wykonania.
Podsumowując: Modelik Wartburga byłby całkiem niezły gdyby nie wymienione wcześniej wady odlewu i lakieru. Moja ocena to 5/10.
ale cacko! no no! świetnie ;) naprawdę mi się podoba. może właśnie taki prezent powinienem sprawić mojemu chrześniakowi na jego urodziny!
OdpowiedzUsuńWarto zainteresować chrześniaka kolekcjonowaniem modeli :)
OdpowiedzUsuń[…] w latach 1939-1942 przez zakłady w Zwickau (znane zwłaszcza z późniejszej produkcji samochodów Wartburg) w Niemczech. Ludowe Wojsko Polskie zdobyło w trakcie działań wojennych lub przejęło na […]
OdpowiedzUsuń