W
maju 1961 w Turyńskich zakładach Fiata - fabryce
Mirafiori - rozpoczęto produkcję nowego modelu samochodu klasy średniej oznaczonego, w zależności od wersji silnikowej,
1300 lub 1500. Fiat 1300 produkowany był do 1966, kiedy został zastąpiony przez Fiata 124, a 1500 do 1967 roku, kiedy zastąpił go Fiat 125. Ze względu na charakterystyczną linię nadwozia, która była zgodna z ówczesnymi trendami stylizacyjnymi, samochód ten potocznie nazywany był
"wanną".
Samochód ten odegrał znaczącą rolę w motoryzacji dwóch krajów socjalistycznych -
Polski i Jugosławii. W 1967 roku w Polsce rozpoczęto produkcję Fiata 125p, którego
napęd i podwozie pochodziło z Fiata 1300/1500. Z kolei w Jugosławii rozpoczęto w 1961 roku
produkcję licencyjną Fiata 1300/1500, która zakończyła się w
1979 roku po zbudowaniu ponad
200 000 egzemplarzy. Co ciekawe prawie 7 tysięcy Zastav 1300/1500 wyeksportowano w latach 1967 - 1974 do Kolumbii. W Jugosławii zarówno Zastavę 1300, jak i Fiata 1300 nazywano popularnie
"Tristać". W latach 60 i na początku 70 Zastava 1300/1500
uchodziła w Jugosławii za samochód luksusowy. Zastava osiągała prędkość maksymalną
140 km/h (1300) lub
155 km/h (1500) w związku z czym była wykorzystywana przez jugosłowiańską drogówkę m.in do patrolowania
słynnej autostrady "Braterstwo i Jedność".
Prezentowany model pochodzi z wydawanej w
Chorwacji serii
"Legendarni Avtomobili" - czyli odpowiednika "naszej" serii "Kultowe Auta PRL". Jakość montażu stoi na podobnym poziomie.
Elementy są krzywo przyklejone, a w oczy rzucają się odpryski lakieru. Dodatkowo mojej osobie trafił się egzemplarz ze znacznym śladem kleju w doskonale widocznym miejscu - na masce.
Mimo tych wad modelik
mnie cieszy i uzupełnia kolekcję modeli samochodów socjalizmu. Na koniec wypada także podziękować koledze
Piotrkowi, znanemu także na forum
motoshowminiatura.pl jako
"autaPRL", za sprowadzenie dla mnie tego modelu.
Innym z wielu FIAT wykonane na tej samej podstawie i że tutaj, w Hiszpanii jest znany jako SEAT 1500
OdpowiedzUsuńZ silnikiem 1500cc
Inni byli zaangażowani kilka silników wysokoprężnych
Perkins, Matacás, Barreiros i niektórych silników Mercedes Benz, OM-1800 636 cc będą najczęściej używane na przestrzeni lat 1970 i 1971, a koniec jego życia handlowego w fabryce jest już Montaż OM-615 silnik 1900c.c ,
Te miniaturowe mustras nawet na mojej liście, ale wkrótce
pozdrowienia
Dziękuję SEATPC za komentarz !
OdpowiedzUsuńPozdrawiam !
Muy bello, tengo uno similar de Starline, pero 1500, de competición:
OdpowiedzUsuńhttp://juanhracingteam.blogspot.com.ar/2012/04/084-fiat-1500-berlina.html
Abrazo!
Thanks Juanh ! Your model is superb !
OdpowiedzUsuńGreetings !
Piotr