Model niezwykle charakterystycznej, a przy tym mało znanej w Polsce, furgonetki
DKW F89L Schnell- Laster trafił do mojej kolekcji prawie rok temu. Został on wystawiony na jednym z lokalnych portali ogłoszeniowych w atrakcyjnej cenie, co zwróciło moją uwagę. Napisałem do sprzedającego i po kilku dniach odebrałem modelik.
Miniatura, wydana przez niemieckie wydawnictwo
Atlas Verlag w serii
"Legendäre Nutzfahrzeuge" (Legendarne samochody użytkowe), zrobiła na mnie
pozytywne wrażenie. Jakość wykonania jest nieco wyższa niż w znanych nam seriach gazetowych wydawanych w Polsce. Detale, takie jak klamki, lusterka, wycieraczka, czy reflektory
są starannie i czysto przyklejone. Niezbyt dobrze prezentuje się plandeka bijąca po oczach swoim plastikowym wyglądem. Można ją zdjąć jednak na części paki ostały się ślady niebieskiej farby...
Schnell- Laster uważany jest za prekursora współczesnych minivanów. Choć swego czasu była to konstrukcja nowatorska, a z dzisiejszego punktu widzenia ponadczasowa, to jej pech polegał na tym, że bardzo szybko pojawiła się konkurencja - Volkswagen Transporter (zaprezentowany 12 listopada 1949, DKW F89L - 2 maja tego roku). Schnell-Laster, z napędem na przednie koła, poprzecznym układem silnika, płaską podłogą na całej długości wnętrza oraz zwartym, opływowym nadwoziem często bywa przyrównywany ze współczesnymi konstrukcjami minivanów.
Podobnie jak jego bardziej znany konkurent,
Schnell-Laster, produkowany był w kilku wersjach nadwoziowych: minibus, kombi (towarowo - osobowe), furgon oraz pick - up, którego model prezentuję. Na bazie tego pojazdu powstawały także specjalistyczne wersje takie jak ambulans czy wóz strażacki.
Najbardziej charakterystyczną częścią DKW była aerodynamiczna przednia część nadwozia z reflektorami "wtopionymi" w pokrywę maski. Stylizacja tej części samochodu wywoływała i wciąż wywołuje liczne kontrowersje.
DKW Schnell- Laster produkowany był w
czterech seriach w latach 1949 - 1962 .
Pierwsza seria produkowana od 1949 do 1952 roku charakteryzowała się dwucylindrowym silnikiem dwusuwowym o pojemności 688 ccm i mocy 20 KM oraz trzystopniową skrzynią biegów. Kolejne serie posiadały już czterostopniową skrzynię biegów. Druga seria, będąca w zasadzie niewielką modernizacją pierwszej zyskała dodatkowe 2 KM mocy, zwiększony rozstaw osi i ładowność. W trzeciej serii (1954 - 1955) zmodernizowano silnik powiększając jego pojemność do 792 ccm, dzięki czemu moc wzrosła do 30 KM. Czwarta seria, produkowana najdłużej (1955 - 1962), posiadała silnik trzycylindrowy o pojemności 896 ccm i mocy 32 KM. Warto dodać, że powstała
niewielka seria około 100 DKW Schnell-Laster z silnikiem elektrycznym.
Una maravilla este DKW amigo Piotr; para mi gusto, el furgón Auto Unión es el más bello que ha existido e n la historia.
OdpowiedzUsuńAbrazo!
Thanks my friend !
OdpowiedzUsuńThis beautiful times of motoring history !
Greetings !
Piotr
Kocham DKV i wszystkie jego wersje, ale mam wersji pudełkowej jest furgon kochaj mnie dużo więcej
OdpowiedzUsuńJedna z wielu odmian, które również są wytwarzane tu w Hiszpanii, jak również inne modele
Gratulujemy tym modelu
pozdrowienia
Dziękuję SEATPC za komentarz ;) Czytałem o hiszpańskich odmianach F1000 - z całą pewnością ich wygląd nie był już tak charakterystyczny jak oruginał.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam !
Piotr