Obsługiwane przez usługę Blogger.

Fiat 126p i Fiat 132p - Milicja Obywatelska

Pierwszy wpis w nowym roku postanowiłem poświęcić modelom, które spotkały się z waszym największym zainteresowaniem na fanpage'u bloga na Facebooku w grudniu ubiegłego roku.
W latach 70 XX wieku na wyposażeniu Milicji Obywatelskiej znajdowały się nie tylko powszechnie używane Warszawy, Wołgi M21/22 i M24, Gazy 69, Uazy 469B czy Fiaty 125p, ale także dość ciekawe samochody jak Mercedes W111, Fiat 1500,Fiat 126p i 132p. O tych dwóch ostatnich modelach będzie dzisiejszy wpis. Oba modele to moje konwersje, które są dalekie od ideału. Jednak jestem z nich w jakimś stopniu zadowolony i bardzo mnie cieszą.
Fiat 126p, choć dla wielu może wydać się to zaskakujące, znajdował się na wyposażeniu Milicji Obywatelskiej odkąd tylko rozpoczęła się w Polsce jego produkcja i służył następnie w Policji. Fiaty 126p były wykorzystywane głównie przez dzielnicowych i przewodników psów, ale zdarzały się także przypadki wykorzystywania go w roli wozu patrolowego. Milicyjnego, czy Policyjnego Malucha można było spotkać np. stojącego na rogatkach miasta z funkcjonariuszami sprawdzającymi stan trzeźwości kierujących.
Model pochodzi z serii "Złota Kolekcja. Auta PRL-u" i został przeze mnie oznakowany. 
Fiat 132p był najprawdopodobniej najszybszym oznakowanym radiowozem Milicji Obywatelskiej w latach 70 XX wieku. Niestety nie dysponuję informacjami ile takich samochodów służyło w Milicji Obywatelskiej jednak musiała być to niewielka liczba. Milicyjnego Fiata 132p można było zobaczyć m.in. w eskorcie papieża Jana Pawła II w trakcie I pielgrzymki do Polski ,czy podczas wspólnego patrolu WSW i Milicji Obywatelskiej, o czym pisało czasopismo W Służbie Narodu. Fiata 132p można zobaczyć także na szklanym ekranie m.in w serialu 07 Zgłoś się, czy filmie Prom do Szwecji.
Model pochodzi z rumuńskiej serii Masni de Legenda i został odkupiony w stanie niekompletnym od kolegi Qliga. W modelu brakowało kół i tylnego zderzaka, a także części oznakowania. Uznałem, że lepiej od nowa zacząć "zabawę" z oznakowaniem niż szukać doboru farb i taśmy pasujących kolorystycznie do tego, co zrobił Qlig. Brakujące elementy model otrzymał od Fiata 132p z Kultowych Aut PRL-u ,którego kupiłem w MM specjalnie z przeznaczeniem na części. Spodobał mi się oklejony przez Qliga taśmą aluminiową przedni zderzak i to samo zrobiłem ze zderzakiem tylnym. Jak wyszedł model?. Oceńcie sami.
Jeszcze raz życzę wam wszystkiego najlepszego w nowym roku!

28 komentarzy:

  1. Bardzo dobrze się prezentują te dwie transformacje Piotr.

    FIAT modele sprzedawane były tutaj w Hiszpanii pod podpisem SEAT.

    Z wyjątkiem 126 będzie nazywany 133 przedstawionego jako ostatnim jednego wszystko za 132, jeśli zachowują swoją oryginalną nazwę.

    Mają bardzo dobrze było dwa nowe wozy patrolowe w swojej kolekcji
    Gratulacje z nich

    Pozdrowienia i Szczęśliwego 2016

    OdpowiedzUsuń
  2. Buena pareja de coches de la milicia polaca Piotr, me gustan!
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  3. Piotr Władysławski1 stycznia 2016 23:57

    Dziękuję Juanh za komentarz i pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  4. Piotr Władysławski1 stycznia 2016 23:59

    Dziękuję SEATPC !

    SEAT wprowadził sporo ulepszeń i modyfikacji do pojazdów Fiata tworząc przy tym nowe, wyjątkowe modele. Chętnie widziałbym u siebie w kolekcji Fiata 133.

    Tobie również życzę szczęśliwego 2016 roku !

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  5. Fiat 126p NIGDY nie "służył" w Milicji Obywatelskiej (Pokazywane to rekonstrukcje nie mające nic z rzeczywistością).........w Policji tak.

    http://d-nm.ppstatic.pl/kadr/k/r/27/04/50d1d5bc7ffdd_o,size,933x0,q,70,h,3310c1.jpg

    OdpowiedzUsuń
  6. Piotr Władysławski16 stycznia 2016 11:06

    Witam, proponowałbym jednak zainteresować się tematem przed napisaniem komentarza.

    Kilka przykładowych zdjęć:
    http://images59.fotki.com/v791/photos/1/1458261/7371597/milicja24-vi.jpg
    http://1.s.dziennik.pl/pliki/4408000/4408469-7-103065-643-497.jpg
    https://lh3.googleusercontent.com/-3WtaupLScYE/VTu3LynS_-I/AAAAAAAAG1o/Me39KmaqYmg/s800/1276p.png
    https://lh3.googleusercontent.com/-JNGDEkVdu8M/VTyfGga5RTI/AAAAAAAAG3s/frEH0yRTuh0/s800/Fiat126pMO.jpg

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajne modele. Obiecałem sobie, że jak zrobię sobie prawo jazdy to pierwszym moim autem będzie fiat132p!

    A co do modeli i modelarstwa, zawsze szacunek dla ludzi którzy mają takie manualne umiejętności. Ja pewnie nawet kółka do tegoż auta bym nie zmontował! :D

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdjęcia REKONSTRUKCYJNE !!........nie jest to chlubą ale w temacie "pojazdy w szeregach Milicji Obywatelskiej" jestem w temacie z rangi wykonywanego kiedyś zawodu (wykonywanego, podkreślam).
    Po zmianie na Policja zaczęto REKONSTRUKCJĘ z napisem MO nawet rowerów.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Piotr Władysławski16 stycznia 2016 12:53

    Witam ponownie, Wszystkie 4 zdjęcia pochodzą z lat PRL-u. 2 ostatnie zdjęcia pochodzą z czasopisma "W Służbie Narodu", jedno bodaj z 1978, drugie z 1989 roku... Powinno to Panu coś mówić ;) Fiaty 126p na pewno znajdowały się w służbie MO co potwierdzają liczne dokumenty i zdjęcia Z EPOKI, dostępne np. w IPN.

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  10. Zapomniałem dopisać.....miały 126p na wyposażeniu Wojska Ochrony Pogranicza (dzisiejsza Straż Graniczna)
    I służyły do przewozu psów tropiących (w sumie psa i opiekuna) ale nie z paskiem i napisem MILICJA.
    W chwili rozpoczęcia produkcji Fiata 126p powstawało dużo zdjęć reklamowych REKLAMOWYCH jak można BYŁO BY przystosować 126p do potrzeb Milicji.
    Lecz MO zrezygnowało z "patrolówek" 126p.

    OdpowiedzUsuń
  11. Piotr Władysławski16 stycznia 2016 12:56

    Zdjęcia Fiata 126p w WOP widziałem. Zapewniam że Fiaty 126p służyły w MO o czym pisała wspomniana już przeze mnie "W Służbie Narodu".

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  12. Piotr Władysławski16 stycznia 2016 13:06

    Witaj, Dziękuję za miły komentarz !
    Życzę Tobie świetnego Fiata 132p :) Jak go już będziesz miał możesz pochwalić się w komentarzu, oczywiście ze zdjęciem :) Co do modelarstwa - sam nie uważam się za modelarza a poziom moich prac jest daleki od doskonałości. Jako że nikt nie robił takich modeli w milicyjnych barwach spróbowałem zrobić je sam i efekt widoczny jest wyżej :)

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  13. Piotr Władysławski16 stycznia 2016 14:00

    Jeszcze kolejna porcja zdjęć z epoki:
    http://images65.fotosik.pl/474/33f2f55494d99fa0.jpg
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ac/e7/79/ace779eb68ebe51828be2194d680c635.jpg
    https://lh3.googleusercontent.com/-EsyQ4EMAKdI/Vpov9MwxumI/AAAAAAAALyY/xze9sjmsty4/s800-Ic42/Fiat%252520126p%252520%2525284%252529.jpg
    https://lh3.googleusercontent.com/-Gs1LTjSjpEs/Vpov9KSyKFI/AAAAAAAALyU/zmDgMzJ3WLs/s800-Ic42/Fiat%252520126p%252520FL%252520%2525282%252529.jpg
    Żadne z powyższych zdjęć nie należy do mnie, nie roszczę do nich jakichkolwiek praw i umieszczam je tu w celach naukowych.
    I tu ciekawostka - ex milicyjny maluch (białe nadwozie, niebieski pas malowano do 1978, później kolory się odwróciły) - zdjęcie od Muzeum Ratownictwa w Krakowie:
    https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/936581_666995813340192_1958680236_n.jpg?oh=a545e55662ac17e8e51879b9d6de08cc&oe=573E4219&__gda__=1463500880_f262eb763c9ab766a549004d464e2478

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, trafiłem tu przez przypadek, ponieważ interesuję się fiatami z lat 70. Tak kliknąłem zdjęcie Fiata 132 - milicja. Przeczytałem też wpis Pana Nila. Panie Nil - nie pisz Pan bzdur. Nie masz Pan bladego pojęcia, i jeszcze piszesz Pan o swojej randze (zapewne wysokiej ;-) ) która ma utwierdzić wszystkich w tym co Pan pisze. Otóż bedąc małym chłopcem (ok.7 lat), jechałem z tatą tramwajem ul.Marchlewskiego ( teraz Jana Pawła ). W tramwaju wywiązała się awantura z pijanym pasażerem. U zbiegu ulic Marchlewskiego i Nowotki, teraz al.Solidarności stał patrol milicji właśnie we Fiacie 126p. Tatą interweniował bo też pracował w milicji i tam tego jegomościa za wsiarz odprowadził. Pamiętam to jak dziś. Po za tym w milicji było wiele marek samochodów o innych służbach nie wspomnę. Były nie oznakowane garbusy, skody 105, wartburgi, łady i inne. Kto był w tmtych latach w garażach na Iwickiej, Siedmiogrodzkiej i w paru innych ten wie. A maluch był jak najbardziej oznakowany i jeździł po Warszawie. Proszę nie wprowadzać młodszych kolegów w błąd. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Cóż, niektórzy dalej będą wierzyć, że Elvis żyje...OZNAKOWANE Fiaty 126p w służbie milicyjnej występowały jak najbardziej. Białe, niebieskie a i czerwone się zdarzały. Piotr zamieścił chyba wszystkie znane dotychczas zdjęcia z EPOKI a nie REKONSTRUKCYJNE. Są to auta używane w służbie a nie "reklamowe". W rejonie gdańska w latach 80-tych jeździł OZNAKOWANY 126p w kolorze CZERWONYM z niebieskim pasem. Ale niektórym można pokazać wiarygodne zdjęcia zrobione przez ludzi na ulicy, którzy te auta widzieli, ale oni dalej będą twierdzić, że to bzdura.
    Ja też "siedzę w temacie aut milicyjnych" od lat i zdarzały się tam auta OZNAKOWANE typu Mercedes W111, Peugeot 604, Fiat 1300/1500.

    OdpowiedzUsuń
  16. Piotr Władysławski16 stycznia 2016 20:34

    Witam ! Bardzo dziękuję za merytoryczny komentarz i ciekawą historię którą Pan przedstawił ! Jako historyk niezwykle doceniam wspomnienia z dawnych lat dlatego też jeśli ma Pan więcej wspomnień związanych z radiowozami MO byłbym bardzo wdzięczny jakby je Pan tu przedstawił ! Być może Pański Tata wspominał Panu o jakiś ciekawych, nietypowych samochodach MO ? Jeśli chodzi o Fiaty lat 70 to wkrótce mam nadzieję że rozpocznę pracę nad innym nietypowym Fiatem w służbie MO - 1500, zwanym "wanną" który służył w Komendzie Stołecznej MO.

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam,
    Dziękuje za miłe słowa. Po prostu nie lubię jak ktoś nie ma racji, nie przyjmuje argumentów w postaci zdjęć, wspomnień itp. Z góry neguje fakty podpierając się pełnioną funkcją. Cenna jest na pewno wiadomość, że fiaty 126p były pomocne w ochronie granic.Tego nie wiedziałem. Historia jest natomiast prawdziwa ☺ Co do wspomnień Taty to nie posiadam, chyba więcej takich historii ☺Owszem wspominał mi o Fiatach 125p z silnikami 2000 cm³ i Polonezach dwulitrowych. Wtedy były to silniki właśnie z Fiatów 132. Potem, ale to dużo później, chyba początek lat '90 były też z silnikami 2.0 od Forda Sierry. Kiedyś nawet takim Polonezem z włoską ,,2" jechałem - piękna sprawa - ale niestety mankamentem tych samochodów były hamulce. To mi właśnie wspominał - samochód ,,szedł" jak to się mówi około 190 km/h zakładając, licznik był do 180 i pewnie duży błąd. (ponad 100 KM, chyba 110), ale nie hamował zbyt dobrze. Zwykły Fiat 1500 miał coś w okolicy 70 KM. Różnica była. Czy były takie oznakowane nie jestem pewny, pewnie pojedyńcze sztuki na pewno.Nie oznakowane na pewno.Z tego co pamiętam to kolegi Tata jeździł takim białym ,,borewiczem" w stołecznej. W tamtych czasach łatwo było je rozpoznać chyba miały charakterystyczne numery np.WAB, WAS. i czasem troszkę inne anteny na dachu - w Polonezie. I na którymś z tylnych błotników w sedanie Fiata 125p, ale nie wiem czy też było to regułą.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Piotr Władysławski16 stycznia 2016 22:34

    Witam ponownie ! Wspomniany wyżej Fiat 126p służył m.in na Okęciu. Zobaczyć go można na pierwszej stronie któregoś z wydań "W Służbie Narodu". Musiałbym dokładnie sprawdzić w którym ale zdjęcie wrzucałem kiedyś na forum modelarzy samochodowych więc je pokażę: https://lh3.googleusercontent.com/-DGbUlrSdkTc/VTu3RzsDecI/AAAAAAAAG04/8KfYdNHRt3U/s720-Ic42/fiat126p%252520wop.jpg Widziałem także drugie zdjęcie WOPowskiego 126p ale bardzo niewyraźne. Co do wspomnień pytałem dlatego że w MO służyło mnóstwo ciekawych i niepowtarzalnych radiowozów które nie zachowały się na zdjęciu jak np. Opel Olympia z Warszawskiej Drogówki (wspomniane w magazynie "W Służbie Narodu") czy Mercedes 170V z Gdańska. Każda informacja o samochodach MO jest dla mnie bardzo cenna :) Informacje o Fiacie 125p i Polonezie bardzo cenne i dziękuję serdecznie za nie ! Ciekawa jest dla mnie sprawa Fiatów 131 - nie znalazłem żadnych zdjęć ale we wspomnieniach była mowa o nich - ale czy były oznakowane - tego nie wiem. Równie dobrze mogły się komuś pomylić ze 132.

    Pozdrawiam i zapraszam do odwiedzania mojego skromnego bloga :) Jeśli ma Pan jakieś ciekawe historie, zwłaszcza związane z MO, bardzo chętnie je przeczytam :)

    Piotr

    Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
  19. W "drogówce" MO w połowie lat '70 służyły dwa fiaty 125 "Monte Carlo" w kolorze czekoladowo-brązowym, z niebieskim pasem i napisem MO, kogutem oraz głośnikami na dachu.

    OdpowiedzUsuń
  20. Piotr Władysławski17 stycznia 2016 00:13

    Witam ! Rewelacyjna informacja ! Czy posiadasz może jakieś zdjęcia albo informacje dotyczące numerów tablic rejestracyjnych itd. ? Będę bardzo wdzięczny !

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  21. Oczywiście chodzi o warszawską drogówkę.

    OdpowiedzUsuń
  22. Niewykluczone, że znajdzie się fotografia, bo taka istniała, niestety czarno-biała. Skontaktuję się za parę dni. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Piotr Władysławski17 stycznia 2016 00:17

    Świetnie, bardzo dziękuję ! Na pewno podejmę się rekonstrukcji modelu w miniaturze :)

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  24. Piotr Władysławski17 stycznia 2016 00:31

    Tego czerwonego 126p jak najbardziej muszę wykonać ;)

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  25. A w Policji tak

    http://c.wrzuta.pl/wi12707/5e6577db002b4a3b47c9364a

    OdpowiedzUsuń
  26. Piotr Władysławski17 stycznia 2016 01:25

    Pocieszny obrazek :) A tak na poważnie to ten maluszek ma już zmodyfikowany wzór oznakowania radiowozów wprowadzony już w Policji tj. umieszczony niżej, często pod linią klamek z przerwą na napis „Policja”. Wcześniej litery MO/Milicja znajdowały się poniżej pasa.

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  27. Na tych zdjeciach znajdziesz troche numerow http://www.gazeta.policja.pl/997/galeria-1/82816,Wspomnienczar.html

    OdpowiedzUsuń
  28. Tak doskonale pamiętam i na te lata to było wyposażenie w auta aktualne do potrzeb zdobywałem prawo jazdy na pabiedzie i to były auta bardzo dobre mała awaryjność i bardzo ciepłe zimą i dzisiaj się wyśmiewacie się z tego sprzętu że to z perelu ale to jeżdziło latami bez awaryjnie co nie można powiedzieć o dzisiejszych pojazdach ,jak potrzeba to do serwisu poz tom

    OdpowiedzUsuń