Kiedy rok temu w serii Kultowe Auta PRL-u wyszła Skoda 105 nie udało mi się jej kupić. Na szczęście pod koniec ubiegłego roku kupiłem ten modelik dzięki koledze
Qligowi. Serdecznie dziękuję!.
W 1969 roku ruszyła produkcja modelu
Skoda 100/110, który w dużym stopniu zmotoryzował ówczesną Czechosłowację. Bazujący na części podzespołów z Skody 1000 MB model 100 stawał się jednak coraz bardziej przestarzały nie tylko na tle zachodniej konkurencji, ale także na tle innych samochodów produkowanych w demoludach, jak wprowadzony do produkcji w 1967 roku
Polski Fiat 125p, czy produkowana od 1970 roku w ZSRR Łada 2101.
Skoda rozpoczęła pracę nad następcą setki w 1971 roku.Nowy model, który otrzymał wewnętrzny numer 742,
był gotowy w 1976 roku. Samochód otrzymał typowe dla lat 70 kanciaste nadwozie. Podobnie jak w poprzedniku, tak i w nowym modelu silnik umieszczono z tyłu. Do przodu przeniesiono chłodnicę silnika, co pozytywnie wpłynęło na prowadzenie samochodu.
Oficjalnie nowy model zaprezentowano w Brnie w 1976 roku. Pełna produkcja ruszyła w 1977 roku. Samochód oferowano wówczas
w dwóch wersjach: 105 z silnikiem o pojemności 1046 ccm i 45KM oraz
120 z silnikiem o pojemności 1174 ccm i mocy 52KM. Skupmy się na odmianie 105. Skodę 105 oferowano wówczas w dwóch wersjach: Standard (105S) i De Luxe (105L). Wersja standard charakteryzowała się zubożonym wyposażeniem wnętrza, w którym nie można było rozłożyć foteli, czy otworzyć okien w tylnych drzwiach. Wersja De Luxe, poza posiadaniem tych funkcji, zyskała także chromowane kołpaki, listwy ozdobne na progach oraz inne drobne detale i elementy (np. popielniczki w tylnych drzwiach). W 1981 roku wprowadzono do sprzedaży wersję 105 GL, którą z zewnątrz można było rozpoznać po podwójnych okrągłych reflektorach przednich. Rok później wprowadzono wersję 105 SP pozbawioną tylnych siedzeń, którą oferowano z myślą o małych dostawcach i przedsiębiorcach. Wersja ta była dostępna wyłącznie w Czechosłowacji.
W 1983 roku model 105, jak i 120 zostały poddane modernizacji. Do 1983 roku włącznie zostało wyprodukowanych 545 tysięcy egzemplarzy modelu 105. Łącznie w latach
1976 - 1988 wyprodukowano ponad
840 500 egzemplarzy modelu 105.
Skoda 105 była bardzo popularna w Polsce. Charakterystyczną sylwetkę Skody 105/120 doskonale pamiętam z dzieciństwa, kiedy na naszych drogach jeździło wiele tych samochodów, zwłaszcza w mieście przy polsko - czeskiej granicy, jakim jest Jastrzębie - Zdrój.
Skoda wydana w Kultowych Autach PRL-u to
ładna miniaturka, choć niepozbawiona wad. Poprawki wymagają przednie reflektory, które są zbyt ciemne, a przez to słabo widoczne. Poza tym wydają się zbyt małe, co widać dobrze na zdjęciu modelika od frontu. Niezbyt dobrze prezentują się także tylne światła, które są malowane.
Mimo tych wad miniaturka bardzo mi się podoba i świetnie uzupełnia mój mały zbiorek Skody.Wspomniany wyżej zbiorek Skody:
Na koniec chciałbym poinformować was o nadchodzącym
I Międzynarodowym Zlocie Cabrio, który odbędzie się w Gnieźnie w dniach 6-7 sierpnia tego roku. Zapraszam serdecznie do zapoznania się ze stroną
internetową organizatora oraz
wydarzeniem na Facebooku.
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony wykonaniem modelu! Nie jest zalany farbą, ładnie zrobiono grill i przednie światła. Podobają mi się chromowane zderzaki i wycieraczki. Zaznaczono również klamki i wloty powietrza. Chlapacze też na swoim miejscu. Naprawdę bardzo dobrze zrobiony model, szczególnie jak na gazetkę :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Dziękuję Damianie za komentarz! Model jest udany i ma sporo pozytywnych stron, które wskazałeś ;) No ale oczywiście są też minusy :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Ciekawe, że ta Skoda przypomniał mi w organizmie kształtuje Zastava 101, aby zobaczyć je bardzo similiarres w każdym samochodzie, tym razem
OdpowiedzUsuńGratulujemy modelu
pozdrowienia
Witaj Piotrze, Skoda to jeden z lepszych modeli w kolekcji KAP. Niestety moim zdaniem fatalnie wybrano kolor bo jak mam być szczery pamiętam żółte, pomarańczowe, czerwone a nawet niebieskie. Białych, przynajmniej w mojej okolicy było naprawdę mało. Nie mniej jednak, modelik jest świetny i widzę, że Twój egzemplarz ma staranniej wklejone światła przednie od mojego:)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Witaj Szymonie, W pełni się zgadzam z Twoją opinią.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Witaj SeatPC
OdpowiedzUsuńDziękuję za komentarz!
Pozdrawiam!
Piotr