Obsługiwane przez usługę Blogger.

Robur Garant 30k - Nationale Volksarmee










Od BLOG 2

Prezentowany w tym wpisie model samochodu ciężarowego Robur Garant 30k został odkupiony od kolegi Szymona z zaprzyjaźnionego bloga Muzeum43. Serdecznie dziękuję Szymonie!



Od BLOG 2

Samochód  trafił do produkcji w 1953 roku, jeszcze pod nazwą Phänomen Granit, jako następca modelu 27k (1949-1953). Pojazd klasyfikowany był jako lekki samochód ciężarowy, który mógł zabrać do 2 ton ładunku lub holować przyczepy o wadze do 3 ton. Napęd stanowił czterocylindrowy, czterosuwowy silnik benzynowy o pojemności 3000 ccm i mocy 60 KM. W 1956 roku zakłady otrzymały nową nazwę - Robur. Od tego czasu samochód produkowany był jako Robur Garant 30k. Produkcja tego modelu została zakończona w 1961 roku.











Od BLOG 2










Od BLOG 2

Samochody tego typu trafiły w pewnej liczbie do jednostek Nationale Volksarmee, czyli sił zbrojnych Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Na wyposażeniu znalazły się zarówno standardowe wersje skrzyniowe, jak i specjalistyczne warianty, takie jak sanitarki, czy wozy łączności. W jednostkach artylerii przeciwpancernej samochody tego typu wykorzystywano do holowania armat dywizyjnych ZiS-3 kal. 76,2 mm. Ciężarówki Robur Garant 30k służyły także do holowania dział przeciwlotniczych ZU-23 oraz dział bezodrzutowych B-10. Również jednostki Volkspolizei (Policja Ludowa NRD) posiadały pewną liczbę tych samochodów. Na bazie tego samochodu powstały także samochody pancerne SK-1 wykorzystywane przez Volkspolizei i paramilitarne oddziały Kampfgruppen der Arbeiterklasse (Grupy Bojowe Klasy Robotniczej).











Od BLOG 2










Od BLOG 2










Od BLOG 2

Samochód spotkał się z wielkim zainteresowaniem klientów zagranicznych. W 1957 roku wyeksportowano 3000 sztuk z 6250 wyprodukowanych egzemplarzy. Na przełomie lat 50/60 samochód eksportowano do prawie 40 krajów. Wśród głównych odbiorców znajdowały się nie tylko bratnie Węgry i Czechosłowacja, ale również Belgia, RFN, a także liczne kraje afrykańskie. Tam samochód ceniono przede wszystkim za wydajny układ chłodzenia silnika.











Od BLOG 2











Od BLOG 2










Od BLOG 2

Model został wydany przez Atlas w niemieckiej serii NVA Fahrzeuge. Jak przystało na model pochodzący z zachodniej serii gazetowej jakość wykonania jest znacznie wyższa niż tych, wydawanych w Polsce, czy w Rosji. Szczególnie w oczy rzuca się bogata liczba detali, takich jak łopaty zamocowane nad przednim zderzakiem i na progach, lusterka, światło do jazdy nocnej, szperacz, czy bagneciki wyznaczające skrajnie pojazdu. Wbrew moim obawom osłony świateł, choć wykonane z plastiku, prezentują się nie najgorzej. Oczywiście mogłyby zostać wykonane z blaszki fototrawionej. Pamiętajmy jednak, że jest to model gazetowy, a nie gablotowy więc nie jest to zarzut. Zaskakująco dobrze prezentują się także malowane tylne światła. Szkoda jednak, że zabrakło wycieniowania grilla, czy zaznaczenia uszczelek szyb. Podsumowując - model samochodu ciężarowego Robur Garant 30k wydany w serii NVA Fahrzeuge prezentuje się bardzo dobrze i wart jest polecenia każdemu miłośnikowi pojazdów wojskowych.











Od BLOG 2










Od BLOG 2

10 komentarzy:

  1. Całkiem, całkiem ciężarowka. Wtedy samochody były fajne, obłe ;)
    Model dobrze zdetalowany. Nic, tylko gratulować

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo dobry to Robur
    Jego przednia przypomina mi Opel Blitz oraz wiele innych ciężarówki są tego samego okresu.

    Szkoda, że jego przestrzeń ładunkowa to ślepa i nie zobaczyć wnętrze pudełka.

    Szczegóły dotyczące ostrzy z przodu jest bardzo Buea pomysł Duron zimy w Twojej okolicy

    Gratulacje dla niego


    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  3. Hermoso este Robur Garant amigo Piotr; me gusta mucho el detalle de las cuatro palas en las puertas y el frente del camión.
    Muy buen modelo!
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  4. Całkiem fajnie to wygląda, pewnie z bliska jeszcze lepiej skoro nawet osłony na reflektory przestały Ci przeszkadzać :)
    Jedynie bym pomalował braki farby na wspomnianym wyznaczniku skrajni pojazdu :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze znam tego Robura i uważam, że to naprawdę udany model. Sporo ciekawych detali w podwoziu, skrzynia ładunkowa także zrobiona jest świetnie. Gratuluję nabytku;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. W pełni się zgadzam! Dzięki za komentarz!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj SEATPC!

    Szkoda, że nie można zajrzeć na skrzynie ładunkową. Ale to w sumie żadna wada ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję Juanh za miły komentarz!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj Abarth098! Masz rację! Jak będę miał chwilkę wolnego uzupełnię ubytek farby.

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  10. Cieszę się, że sprzedałeś mi tego Robura! Bardzo mnie cieszy!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń