Tatra 148 S3 6x6 - Kultowy samochód ciężarowy PRL-u
Tatra 148 z całą pewnością zasługuje na miano Kultowego Samochodu Ciężarowego PRL-u. Dlatego też od pewnego czasu rozglądałem się za takim modelem do mojej kolekcji. Na oku miałem miniaturę w kolorze niebieskim wydaną przez Atlasa, którą można kupić za stosunkowo niewiele pieniądze. Niespodziewanie jednak kolega Szymon postanowił sprzedać swoją Tatrę 148 wyprodukowaną przez firmę IST dla rosyjskiej serii VVM. Cena była bardzo okazyjna, więc nie mogłem przejść obok tej oferty obojętnie.
Tatra 148 została wprowadzona do produkcji w 1972 roku, jako następca modelu 138 (którego wyprodukowano niemal 46 tysięcy egzemplarzy w latach 1959-1971). Ten ciężki samochód ciężarowy napędzał ośmiocylindrowy Diesel o pojemności 12,7 L i mocy 200 KM. Silnik spalał 31 litrów oleju napędowego na 100 przejechanych kilometrów. Tatrę 148 produkowano w kilku podstawowych wersjach:
-S1 6x6 - wywrotka jednostronna.-S3 6x6 - wywrotka trójstronna. W tej wersji masa własna pojazdu wynosiła 10800kg. Taką wersję przedstawia prezentowany model.
-V S1 6x6 - wysoko unoszona wywrotka jednostronna.
-V 6x6 - wersja z nadwoziem skrzyniowym.
-VNM 6x6 - czyli wersja skrzyniowa produkowana na potrzeby wojska wyposażona m.in. we właz w kabinie nad siedzeniem pasażera.
-NTt 6x6 - ciągnik siodłowy.
-NTt 4x4 - ciągnik siodłowy z napędem 4x4.
Ponadto oferowano podwozie modelu 148 pod zabudowy specjalne, zarówno cywilne, jak i wojskowe.
Tatra 148 NTt 4x4 na NATO Days Ostrava 2011.
Do 1982 roku wyprodukowano ponad 113 500 egzemplarzy tej kultowej ciężarówki. Prawie 64 tysiące z nich zostało wyeksportowanych do 43 krajów na całym świecie, a największym odbiorcą zagranicznym był Związek Radziecki. Nie dziwi więc to, że po latach wydano w Rosji prezentowane specjalne wydanie tego modelu. Samochody tego typu można było często spotkać na drogach PRL-u. Wywrotki i betoniarki na bazie Tatry 148 można było zobaczyć w pracy na placach budowy wielkich inwestycji lat 70. Wystarczy tylko spojrzeć na zdjęcia z budowy Dworca Centralnego, Trasy Łazienkowskiej, czy Huty Katowice (która co warto przypomnieć wcale nie znajduje się w Katowicach,a w Dąbrowie Górniczej) i bez trudu odnajdziemy gdzieś wśród Star-ów, ZiŁów-130, czy Steyr'ów charakterystyczną sylwetkę Tatry 148. Podobnie jak poprzednika model ten wykorzystywało Ludowe Wojsko Polskie jako nośnika specjalistycznych zabudów i wyposażenia m.in. radaru JAWOR-2M. Pewna ilość Tatr 148 trafiła na wyposażenie Państwowej Straży Pożarnej. Nawet dziś gdzieniegdzie można spotkać ten samochód np. jako dźwigi samojezdne. Model ten możemy zobaczyć również w filmach i serialach z epoki m.in. Człowiek z Marmuru, czy Czterdziestolatek.
Jak wspomniałem na początku model ten wyprodukowała firma IST models dla rosyjskiej serii VVM. Seria ta jest limitowana i wynosi 1000 egzemplarzy. Model wykonany jest na wysokim, charakterystycznym dla IST poziomie. Miniaturowa Tatra bogata jest w liczne, dobrze wykończone detale. Uwagę zwracają fototrawione wycieraczki, lusterka z wkładami, bagneciki wyznaczające skrajnie pojazdu, przednie kierunkowskazy, czy chromowane klamki. Świetnie prezentują się felgi i opony. Całkiem ładnie prezentują się tylne lampy zespolone. Zaznaczona została głębia grilla oraz uszczelki wszystkich szyb, co znacząco wpływa na prezencję modelu. Warto powiedzieć, że model posiada funkcję podnoszenia kipra, a jego klapa jest otwierana. Dzięki temu modelik można ustawić na półce w bardziej efektownej pozie:
Szkoda, że nie zostały zamaskowane nity przytrzymujące klapę skrzyni ładunkowej. Niezbyt dobrze wyglądają także odlane wraz z bryłą kabiny obrysówki na dolnej części drzwi. Niestety na lakierze możemy odnaleźć kilka niewielkich, ale widocznych skaz. Szczególnie widoczna jest ta na lewym przednim błotniku, tuż obok bagnecika. Wadą są także krzywe przyklejenie wspomnianych bagnecików. Patrząc od przodu widać wyraźnie, że bagnecik na prawym błotniku nie wystaje wystarczająco ponad obrys pojazdu. Mimo wspomnianych wad i uproszczeń model ten bardzo mi się podoba i jest świetnym uzupełnieniem kolekcji pojazdów, które można było spotkać na drogach PRL-u.
Zdecydowanie szara Tatra prezentuje się lepiej od popularnej niebieskiej, bardzo dobry zakup, gratulacje! ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam, Brociu
Nie tylko kultowy ale też ładny, chociaż to kwestia gustu :)
OdpowiedzUsuńPozdrowienia
Ciekawe Ten znany stare Tatra mieliśmy również tutaj, w Hiszpanii w kolekcji sztywnych ciężarówek.
OdpowiedzUsuńW tych kolorach Lubię coraz uqe nasz był praktycznie cały w kolorze niebieskim.
Zostawiam link do mojego wpisu na tej ciężarówce
http://seatpc.blogspot.com.es/2012/10/tatra-t-148-s3-1969-ixo-altaya.html
pozdrowienia
Szara jakaś ta Tatra, na ruskich tablicach... nie było innych ?:P
OdpowiedzUsuńA poważnie, to bardzo się cieszę, że model Ci się podoba i że znalazł się własnie w Twojej kolekcji:)
Pozdrawiam!
Świetna ta Tatra, szkoda, że na żywo nie pokazałeś jak się otwiera. Model naprawdę fajny, co tu dużo mówić :)
OdpowiedzUsuńPozdrówki :)
Hermoso Tatra, me encanta el color gris, y como contrasta con él la parrilla bien blanca.
OdpowiedzUsuńMuy buen modelo.
Abrazo!
Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuńBardzo,dobry, samochód,jeździłem dziesięć,lat Mariusz,K,,Lublin
OdpowiedzUsuń