Obsługiwane przez usługę Blogger.

Kultowe Auta PRL - Łada 1500 (WAZ 2103)

DSC01058

Łada 1500 (sprzedawana w ZSRR jako WAZ 2103)  to jeden z najbardziej znanych radzieckich samochodów w historii. Samochód został zaprojektowany jako bardziej prestiżowa odmiana produkowanej od 1970 Łady 1200 (WAZ 2101) zwanej kopiejką. Jego produkcja rozpoczęła się w 1972 roku. Z zewnątrz model 1500 wyróżniał się przede wszystkim grillem z podwójnymi reflektorami, bocznymi listwami oraz przetłoczeniami na masce i klapie bagażnika. Wszystkie te detale dodawały nadwoziu elegancji podnosząc tym samym atrakcyjność samochodu. Było to o tyle istotne, że z modelem 1500 wiązano niemałe nadzieje na sukces eksportowy za żelazną kurtyną.

DSC01061

DSC01068

Samochód napędzał czterocylindrowy silnik o pojemności 1451 ccm i mocy 75 KM, który pozwalał rozpędzić go do prędkości maksymalnej około 150 km/h. Aby rozpędzić się do setki Łada 1500 potrzebowała około 16 sekund, co było wówczas całkiem dobrym wynikiem, zwłaszcza w realiach Związku Radzieckiego. Dlatego też WAZ 2103 były chętnie wykorzystywane przez Państwową Inspekcje Samochodową(GAI), czyli odpowiednika naszej drogówki. Również w NRD i Czechosłowacji można było spotkać model 1500 w roli radiowozu policji drogowej. Produkowano także wersje oznaczone WAZ 21035 (1973-1981) i WAZ 21033 (1977-1983). Były one wyposażone w silniki o mniejszej pojemności, odpowiednio 1200 ccm i 1300 ccm. W 1984 roku produkcja modelu 1500 została zakończona. Przez 12 lat produkcji powstało ponad 1 300 000 egzemplarzy tego samochodu. 

DSC01074

DSC01076

Prezentowany model został wyprodukowany przez IXO dla wydawnictwa Deagostini i ukazał się w 4 numerze serii Kultowe Auta PRL-u. Gdy ponad osiem lat temu kupiłem ten modelik zrobił na mnie świetne wrażenie. Dzisiaj z całą pewnością mogę powiedzieć, że jest to jeden z najlepiej wykonanych modeli wydanych w tej serii. Jedyne co nieco kuło w oczy to niewycieniowana atrapa i brak pomalowanych wlotów powietrza. Dlatego też niedawno modelik trafił do mojego skromnego warsztatu, gdzie przeszedł niewielką operację. Moim zdaniem obecnie modelik prezentuje się zdecydowanie lepiej. Oceńcie sami:

DSC01078

DSC01079

DSC01081

DSC01083

8 komentarzy:

  1. Fajnie by było zobaczyć taki model u mnie, ale pewnie szybko to nie nastąpi :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  2. LADA podzielić się tym, ale mój jest niebieski, czerwony lubię bardziej.

    Gratulacje dla niego


    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  3. Poprawa głębi grilla wyszła mu naprawdę na dobre. Wspaniale to wygląda, aż chce się zrobić to samo ze swoim modelikiem. :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Hermoso Piotr este Lada, muy parecido a un Fiat 1500 que tuvimos por estas tierras hace varias décadas.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny model :) zdradzisz jaka farba i w jaki sposób wykonałes głębie atrapy? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki! Żadna tajemnica ;) Rozcieńczona farba olejna, rozprowadzona po zagłębieniach, a następnie delikatnie wytarcie atrapy chusteczką ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  7. ~Сергей14 maja 2017 15:52

    Model nie jest dokładna. Brak listwa na progi i skrzydeł.
    Ale to wykonywane bardzo dobrze, piękne.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuje!

    To gazetówka, nie wszystko potrafię poprawić ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń