Austin FX4 Taxi - Ikona Londynu
Londyńska czarna taksówka, to obok piętrowych autobusów jedna z ikon miejskiego transportu samochodowego w Wielkiej Brytanii. Najbardziej znanym modelem brytyjskiej taksówki jest bez wątpienia Austin FX4, który był produkowany w niemal niezmienionej formie przez prawie 40 lat.
Austin FX4 trafił do produkcji w 1958 roku zastępując model FX3 (1948-1958). Model charakteryzował się niższą i szerszą karoserią o bardziej współczesnej epoce kształtom. Przestrzeń pasażerska mogła pomieścić wygodnie 5 osób, z których trzy siedziały na wygodnej kanapie, a dwie na rozkładanych fotelach. W przypadku gdy pasażerów było sześciu jeden z nich mógł zająć miejsce na fotelu obok kierowcy. Wsiadanie do części pasażerskiej ułatwiały szerokie i wysokie otwierane pod wiatr drzwi. Podobnie jak w modelu FX3 średnica zawracania wynosiła zaledwie 7,6m (Dla porównania współczesny Nissan Micra K13 - 9,3m, a Smart ForTwo - 7m). Samochód napędzał silnik Diesla o pojemności 2178 ccm i mocy 55KM. Istotnym ułatwieniem dla kierowców była automatyczna skrzynia biegów. W 1961 roku do oferty dołączyła manualna skrzynia biegów oraz silnik benzynowy o pojemności 2199 ccm i mocy 68 KM. Początkowo skrzynia manualna nie cieszyła się popularnością, jednak z czasem wyparła automat bowiem okazała się tańsza w naprawach. Silnik benzynowy nie budził większego zainteresowania taksówkarzy i na początku lat 70 został wycofany z oferty. W kolejnych latach do oferty dołączyły Diesle o pojemności 2,5L oraz 3L, a samochód sukcesywnie modernizowano wyposażając go m.in. we wspomaganie kierownicy. Poza czterodrzwiowym sedanem samochód dostępny był także jako dwudrzwiowy karawan pogrzebowy. Produkcja zakończyła się w 1997 roku, kiedy zaprezentowano następcę - model LTI TX1. Łącznie wyprodukowano 75 tysięcy egzemplarzy tego samochodu.
Więcej informacji o londyńskich taksówkach znajdziecie tutaj: Jaki Londyn, takie Taxi.
Prezentowany model został wyprodukowany przez firmę IXO dla wydawnictwa Altaya. Do mojej kolekcji trafił w 2014 roku poprzez wymianę modeli na forum motoshowminiatura z kolegą SlawekH. Z modeliku jestem bardzo zadowolony. Wykonanie stoi na całkiem przyzwoitym poziomie. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim przedni grill z wytłoczoną nazwą marki Austin. Co prawda musiałem go uprzednio wycieniować co podniosło jego prezencję, ale i bez tego zabiegu prezentował się już zacnie. Oczywiście już na pierwszy rzut oka widać liczne uproszczenia, takie jak odlane wraz z karoserią kierunkowskazy, tylne lampy, czy klamki. Z pewnością ten modelik to interesująca propozycja dla miłośników brytyjskiej motoryzacji.
W tym przypadku podobno model z Taksówek Świata lepsza ma bryłę nadwozia, jednak IXO zapewne ma więcej detali i również może się przez to podobać :)
OdpowiedzUsuńPozdrowienia
Mnie się bardzo podoba ;) Swego czasu chciałem kupić modelik z Taksówek Świata, ale wszystkie które oglądałem miały mniejsze lub większe skazy.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Bardzo dobry wpis Austin ten kawałek, że kocham, a nie na mojej liście.
OdpowiedzUsuńAltaya wiedział Beuna dokonać przesyłki tego Austin wraz z innymi dekoracjami,
Gratulacje dla niego
pozdrowienia
Dziękuję SEATPC za komentarz! Życzę Ci byś nabył jakiegoś Austina FX4 do kolekcji ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Bardzo ikoniczny samochód, zdecydowanie warto mieć go w kolekcji :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam :)
Dla miłośnika klasycznej motoryzacji to pozycja obowiązkowa ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Muy bello taxi, un modelo tradicional de Londres; uno lo ve e imagina la neblina de la capital británica. Por aquí apareció en el coleccionable "Taxis del mundo".
OdpowiedzUsuńAbrazo!
A ja to bym wolał zobaczyć wersję karawan, ale ta taxówkowa też daje radę. Dobry model.
OdpowiedzUsuńTak to model z serii "Taxis del mundo". Bardzo mnie cieszy jego obecność w mojej kolekcji.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Wersja karawan to chyba tylko jako konwersja ;)
OdpowiedzUsuńBardzo fajna miniatura;) sam chciałbym ją mieć w kolekcji;)
OdpowiedzUsuńPOzdrawiam;)
Dziękuję Szymon za komentarz!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!