Kultowe Auta PRL-u - Skoda Octavia 1962
Model Skody Octavii był jednym z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie numerów serii Kultowe Auta PRL-u. Jest to dla mnie jeden z najładniejszych, obok Wartburga 313 i Moskwicza 407, samochodów bloku wschodniego. Dlatego też bardzo chciałem mieć jego miniaturę w mojej kolekcji.
Skoda Octavia trafiła do produkcji w 1959 roku, jako rozwinięcie modelu 440 nazywanego popularnie Spartakiem. W latach 1955-1959 wyprodukowano 75 tys. egzemplarzy Skody 440 oraz 10 tys. egzemplarzy Skody 445, która była mocniejszą odmianą modelu 440. Z zewnątrz Octavię można było poznać po grillu o bardziej zwartej budowie. Zmodyfikowano także wnętrze oraz przeprojektowano przednie zawieszenie. Samochód napędzał identyczny jak w poprzedniku silnik o pojemności 1089 ccm i mocy 40 KM. W 1962 roku Octavię poddano modernizacji. Zmienił się kształt grilla, dodano skrzydła tylne, schowano korek wlewu paliwa pod klapką i zastosowano większe lampy tylne. Taką wersję odwzorowuje prezentowany modelik. W 1964 roku do produkcji wdrożono model 1000MB z silnikiem umieszczonym z tyłu, który zastąpił Octavię. Do tego czasu powstało około 280 tysięcy egzemplarzy modelu Octavia. W produkcji wciąż znajdował się model Octavia Kombi, którego produkcję przerwano w 1971 roku.
Model ukazał się w 164 numerze serii Kultowe Auta PRL-u. Producentem jest firma IXO/IST. Do mojej kolekcji trafił zaraz po kioskowej premierze i od razu przypadł mi do gustu. Modelik jest udany, ale niestety zabrakło bardziej precyzyjnego wykończenia detali. Dużym minusem jest dla mnie także zbyt gruby, a przez to nieczytelny nadruk na klapie bagażnika. Szkoda również, że przednie kierunkowskazy zostały odlane wraz z nadwoziem, a nie wykonane jako osobne elementy.
Przez dłuższy czas modelik stał spokojnie w gablotce, aż niedawno uznałem, że warto byłoby poprawić nieco jego wygląd poprzez wycieniowanie atrapy. Po wycieniowaniu grilla modelik prezentuje się zdecydowanie lepiej i jeszcze bardziej cieszy swoją obecnością w mojej kolekcji. Być może w niedalekiej przyszłości modelik otrzyma jeszcze malowanie wnętrza i felg.
Kocham ten octavia nic wspólnego z rzeczywistością tego rodzaju ciała ma znacznie lepsze niż kompaktowych dzisiaj.
OdpowiedzUsuńI spunto jako przyszłego wpisu
pozdrowienia
Belleza checoslovaca Piotr; leo Skoda y ya pienso en los rallyes actuales.
OdpowiedzUsuńBello coche.
Abrazo!
Octavia jest bardzo ważnym samochodem w historii czeskiej marki, dlatego dobrze, że znalazła się w Twojej kolekcji. Model mi się podoba. Mimo uproszczeń wygląda całkiem fajnie.
OdpowiedzUsuńPozdrowienia :)
Myślę, że modelik w przyszłości jeszczę troche zyska ;) Wszak nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa :) Poprawie felgi, pomaluje wnętrze co podniesie jeszcze jego prezencję ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Zgadzam się z Tobą Juanh! Ta Octavia to naprawdę piękny samochód!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Z pewnością ta Skoda ma o wiele więcej uroku niż współczesne modele ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr