Skoda Favorit - Abrex
Mimo 22 lat od zakończenia produkcji wciąż nietrudno zobaczyć na naszych drogach Skodę Favorit - model, który miał wprowadzić czechosłowacką motoryzację indywidualną na nowy poziom i dorównać konkurencji. Nie tylko tej zachodniej, ale także tej z krajów bloku wschodniego. W 1978 roku rozpoczęła się w Polsce produkcja Poloneza o nowoczesnym nadwoziu typu hatchback. 6 lat później w ZSRR rusza produkcja Łady Samara, także o nadwoziu typu hatchback.
Na przełomie lat 70/80 inżynierowie Skody zdawali sobie sprawę, że obecnie produkowane modele serii 742 (m.in. Skoda 105 i 120) starzeją się i konieczne jest opracowanie następcy. Prace rozpoczęły się w 1982 roku. Czesi zamówili projekt nadwozia we włoskiej firmie stylistycznej Bertone. Prototyp był gotowy pod koniec 1984 roku. Przez kolejne trzy lata trwały testy i ostatecznie w 1987 roku wypuszczono serię próbną. Nowy model otrzymał nowoczesne dwubryłowe pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback. Oficjalna premiera samochodu odbyła się na Targach Technicznych w Brnie w 1987 roku, a produkcja seryjna ruszyła w 1988 roku. Nowa Skoda otrzymała nazwę handlową Favorit nawiązującą do przedwojennego modelu z drugiej połowy lat 30. Samochód napędzał czterocylindrowy benzynowy silnik o pojemności 1289 ccm i mocy wynoszącej od 54 do 68 KM. W 1991 roku Favorit przeszedł facelifting, w wyniku którego usunięto charakterystyczny przedni wlot powietrza.
W 1994 roku Skoda, będąca już własnością Volkswagena, zaprezentowała nowy model - Felicia, który był efektem współpracy obu marek. Dlatego też dalsza produkcja modelu Favorit była zbędna i rok później ją zakończono. Łącznie powstało ponad 783 tysiące egzemplarzy tego samochodu.
Model został wyprodukowany przez firmę Abrex, która specjalizuje się w samochodach producenta z Mlada Boleslav. Do mojej kolekcji miniatura trafiła dzięki koledze Szymonowi z Muzeum43. Miniaturowa Skoda wykonana jest na bardzo wysokim poziomie. Mocną stroną modelu są liczne i nieźle wykończone detale. Wystarczy spojrzeć tylko na chlapacze z wytłoczoną nazwą marki, lusterka, czy przednie reflektory. Dobrze prezentują się także nadruki, które znajdziemy na masce, tylnej klapie bagażnika oraz we wnętrzu w postaci imitacji zegarów. Skoro jesteśmy już przy wnętrzu to trzeba przyznać, że wykonane jest z niemniejszą dbałością, co karoseria. Znajdziemy tam nawet odwzorowane zatrzaski pasów bezpieczeństwa. Do pełni szczęścia zabrakło tylko fototrawionych wycieraczek i nieco lepszych klamek. Mój egzemplarz posiada niewielkie wady lakiernicze m.in. na masce i dachu. Razi też nieco przekrzywione lusterko. Wymienione wady nie są jednak na tyle istotne, by wpłynęły na ogólną prezencję modelu, która po prostu jest świetna. Modelik polecam szczególnie, jako uzupełnienie serii Kultowe Auta PRL-u.
Na koniec wspólne zdjęcie modeli Skody z mojej kolekcji. Od lewej: Octavia, 1000MB, 100, 105, 120 i Favorit.
Model naprawdę udany, moim zdaniem najlepszy w ofercie Abrex. Bardzo się cieszę, że trafił w Twoje ręce:)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam;)
A to tylko dzięki Tobie ;) Tak to pewnie dalej zwlekałbym z jego zakupem...
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Dziś jeszcze zobaczyć te Favorit ulicami dających wiele kilometrów sterowniki.
OdpowiedzUsuńThumbnail jako dobry ABREX jest bardzo dobry, kolor czerwony może być byłoby znacznie lepiej
Photo Rodzina jak zawsze mile widziane zobaczyć wszystkie modele razem
pozdrowienia
Dziękuję SEATPC za komentarz!
OdpowiedzUsuńMyślę, że w czerwonym kolorze modelik nieco by zyskał na prezencji, ale i ten beżowy jest całkiem ładny. Zdjęcie rodzinne pokazuje jak wielu modeli Skody jeszcze nie mam w kolekcji...
Pozdrawiam!
Piotr
Całkiem spory zbiór Skody Ci się utworzył :)
OdpowiedzUsuńPozdrowienia
A to dopiero początek bo gdzie współczesne modele... O przedwojennych nie wspominając. Ale z czasem myślę, że się znajdą ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Jeszcze nie tak dawno tego samochodu było pełno na naszych ulicach. Niewątpliwie jest to kawałek historii. Bardzo charakterystyczny jest grill, z tym znaczkiem po boku.
OdpowiedzUsuńSama miniaturka również prezentuje się conajmniej przyzwoicie, więc gratuluję zakupu :D
Pozdrówki :)
Dziękuję Damianie! W pełni się zgadzam z tym, co napisałeś ;) Liczę, że wkrótrce mój zbiór Skody będzie bardziej bogatyszy ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Bello Skoda Piotr, me gusta como combina el color claro con los paragolpes oscuros.
OdpowiedzUsuńAbrazo!
Dziękuję Juanh za komentarz! Ja za jasnymi modelami nie przepadam, ale ten prezentuje sie całkiem nieźle ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr