Fiat 1500 - Milicja Obywatelska
W tym wpisie mam ogromną przyjemność zaprezentować model radiowozu Fiat 1500 w malowaniu Milicji Obywatelskiej, który wykonał dla mnie kolega Bartosz z manufaktury Brociu43workshop.
Zdjęcie autorstwa Bartosza, Brociu43workshop
W latach 60 XX wieku na wyposażenie Milicji Obywatelskiej trafiła nieznana mi liczba radiowozów (prawdopodobnie kilkanaście sztuk) na bazie włoskiego Fiata 1300/1500. Wzorcem, który posłużył Brociowi do wykonania modelu był radiowóz Fiat 1300 z Komendy Stołecznej MO o numerach rejestracyjnych "Y-31-05". Sądząc po resortowej tablicy rejestracyjnej, zawierającej tylko literę "Y", można przypuszczać, że egzemplarz ten trafił do służby na początku lat 60. Samochody, które do służby trafiły w drugiej połowie lat 60 miały już tablice rejestracyjne zaczynające się od "YA","YS", czy "YW". Dlatego też taki radiowóz z pewnością wyróżniał się na tle większości milicyjnych pojazdów. Był to zresztą jeden z nielicznych zachodnich samochodów służących wówczas w MO. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że w tym czasie w służbie Milicji znajdowały się nawet Mercedesy W111 (znane mi są zdjęcia trzech egzemplarzy). Fiaty 1300/1500 wycofano najpewniej w II połowie lat 70, kiedy większość starszych samochodów osobowych MO została wyparta na rzecz radiowozów na bazie Fiata 125p.
Przed Brociem próbę odwzorowania tego samochodu podjęło się dwóch kolegów. Pierwszy z nich - znany mi forum motoshowminiatura kolega andy ns wykonał swój model na bazie miniaturki Starline (zdjęcia tutaj: model andy ns). Jego konwersja prezentuje się bardzo dobrze, ale uważam, że kolor lakieru zdecydowanie odbiega od oryginału. Na fotografii widoczny jest wyraźny kontrast pomiędzy kolorem nadwozia i pasa (przypominam, że do 1978 roku pas ostrzegawczy na radiowozach MO był w kolorze niebieskim lub granatowym). Dlatego też niebieski lakier wydaje się dalekim od oryginału. Mój serdeczny kolega Qlig wykonał modelik na identycznej bazie co Brociu, czyli miniaturowej Zastavie 1300/1500 - licencyjnej kopii Fiata 1300/1500 produkowanej w Jugosławii (zdjęciu tu: model Qlig). Tutaj zaś lakier nadwozia jest moim zdaniem zbyt jasny i nie widać kontrastu między kolorem nadwozia, a napisem MO. Dlatego też wspólnie z kolegą Bartoszem uznaliśmy, że samochód najprawdopodobniej polakierowany był na szaro.
Jak już wspomniałem kolega Bartosz bazował na prezentowanym kiedyś na blogu modelu Zastavy 1300/1500 (niestety model Fiata 1300 od Starline jest trudno dostępny). Modelik był na nowo lakierowany, zyskał malowany niebieski pas oraz logo Fiata na grillu. Do tego zostały zaznaczone detale w postaci listew i ramek okien. Poprawione zostały również felgi. Miniaturka zyskała także kogut ostrzegawczy, syrenę na błotniku, resortowe tablice rejestracyjne oraz antenkę. Godnym uwagi detalem jest lizak drogowy umeiszczony na desce rozdzielczej. Z dumą dodam, że w niewielkim stopniu wpłynąłem także fizycznie na ostateczny kształt modelu. Otóż przed wysłaniem modelu Bartoszowi wykonałem cieniowanie grilla. Ot niewielka rzecz, a poprawia prezencję modelu. Całość prezentuje się moim zdaniem rewelacyjnie. Modelik zajmuje istotne miejsce w mojej kolekcji polskich radiowozów.
Z milicyjnym Fiatem 125p:
Chyba najpięknieszy okaz w kolekcji. Lizak z szybą to majstersztyk ;) Z trzech ( mój, Andyego i Twój ) ten ma zdecydowanie najlepszy kolor. Będę musiał popracować nad swoim ;)
OdpowiedzUsuńDziękuję Qlig! Brociu wykonał świetny modelik i ogromnie się cieszę, że takie cacko zdobi moją kolekcję ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Bardzo fajnie wykonany model, Brociu się postarał. Obrana kolorystyka wydaje się w porządku. Ładnie położony lakier i dużo detali. To się chwali. Jedynie rażą mnie trochę te felgi. Poza tym - pierwsza klasa! ;)
OdpowiedzUsuńNo Piotrze, mistrzostwo świata;) naprawdę bardzo ładnie zrobiony model. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że jest bardziej efektowny aniżeli pokazywane nie dawno Bravo. Fiacik w wersji Brociu, zdecydowanie bardziej mi się podoba;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam;)
Model samochodu, który chciałbym mieć w rzeczywistości do jego późniejszego przywrócenia i spontanicznego wykorzystania w niektórych innych klasycznych spotkaniach.
OdpowiedzUsuńTen model w Hiszpanii był również sprzedawany, ale w ograniczonych ilościach, ponieważ w przypadku, gdy był to bardzo drogi samochód i bardziej importowany, ponieważ sprzedał w tym egzemplarzu na licencji SEAT coś bardziej ekonomicznego, ale również kosztownego, a które miałoby zastosowanie TAXI i agencji policji państwowej, a zwłaszcza dla Straży Cywilnej.
Gratulacje dla tej nowej pracy
Pozdrowienia
Świetna konwersja! Pięknie położony lakier, fajne detale. Prosi się tylko o fototrawione wycieraczki. Ale tak czy inaczej gratuluję egzemplarza
OdpowiedzUsuńPiękny 1500 milicjant Piotr; Naprawdę podoba mi się ta kombinacja kolorów szarych i niebieskich.
OdpowiedzUsuńUściski!
Dziękuję Damianie za komentarz! Modelem bazowym było uproszczone, gazetowe IXO/IST i niestety z tych felg nie dało się już więcej wycisnąć. W "realu" prezentują sie znacznie lepiej ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Dziękuję Szymonie! Ostatnie konwersje, które trafiły do mojej kolekcji to naprawdę efektowne modele, a odnoszę wrażenie, że z każdym kolejnym mam coraz większy problem z wybraniem tej najlepiej wykonanej ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Dziękuję SEATPC!
OdpowiedzUsuńChetnie zobaczyłbym zdjęcia Fiatów 1300/1500 (oraz ich miniaturek) w służbie hiszpańskich służb policyjnych ;)
Pozdrawiam!
Piotr
Dziękuję! Być może w przyszłości modelik wzbogaci się o takie wycieraczki ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Dziękuję Juanh!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr