Obsługiwane przez usługę Blogger.

Złota Kolekcja Auta PRL-u - Fiat 131 Mirafiori

Złota Kolekcja. Auta PRL-u to seria, która była wydawana w latach 2014-2016. Nie zdobyła ona jednak większej popularności gdyż wydawane modele powielały to, co zostało wydane we wcześniejszej serii Kultowe Auta PRL-u. Nie oznacza to jednak, że w serii nie znalazło się nic interesującego. Otóż niektóre z wydanych w serii Złota Kolekcja Auta PRL-u modeli były lepsze niż ich odpowiedniki z poprzedniej serii. Jednym z nich jest prezentowany w tym wpisie Fiat 131 Mirafiori.

Fiat 131 został zaprezentowany na turyńskim salonie samochodowym jesienią 1974 roku. Samochód był następcą modelu 124 i w gamie modelowej Fiata plasował się między małolitrażowymi 126,127 i 128, a samochodami klasy średniej-wyżej jak 130 i 132. Był to pierwszy Fiat, który poza oznaczeniem cyfrowym otrzymał określenie słowne - Mirafiori. Mirafiori, to dzielnica Turynu, gdzie znajdowały się zakłady Fiata, którym powierzono produkcję następcy modelu 124. Model 131 dostępny był w trzech wersjach nadwoziowych - 2 i 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Pojazdy pierwszej serii, czyli te produkowane w latach 1974-1978, napędzały czterocylindrowe rzędowe jednostki benzynowe o pojemności 1297 ccm i mocy 64 KM oraz 1585 ccm i mocy 74 KM znane z modelu 124. Modele 131 z lat 1974-1978 najłatwiej rozpoznać po przednich prostokątnych lampach z chromowaną obwódką oraz tylnych w kształcie przewróconej litery T. W modelu Special (131S) montowano podwójne okrągłe lampy przednie. W 1978 roku na Genewskim Salonie Samochodowym zaprezentowano model 131 po modernizacji. Właśnie taką wersję przedstawia prezentowany model. Z zewnątrz zmiany był stosunkowo niewielkie. Przednie reflektory dalej były prostokątne, ale powiększono je i pozbawiono chromowanej obwódki.  Tylne lampy zyskały zaś prostokątny kształt. Większe zmiany wprowadzono w silnikach. Samochód nadal napędzały czterocylindrowe silniki 1300 (1301 ccm, 78 KM) i 1600 (1585ccm, 96 KM), ale z podwójnym górnym wałkiem rozrządu (DOHC), co poprawiło dynamikę samochodu i pozwoliło na osiągnięcie nieco wyższej prędkości maksymalnej. Mirafiori drugiej serii mógł także napędzać silnik wysokoprężny o pojemności 1995 ccm i mocy 62 KM lub 2445 ccm i mocy 75 KM. Pojazdy te najłatwiej rozpoznać po charakterystycznym garbie na masce i podwójnych okrągłych reflektorach. W marcu 1981 roku wprowadzono do produkcji trzecią serię modelu 131. Był to już jednak kres Mirafiori, którego w 1983 roku zastąpił model Regata. Na koniec warto wspomnieć, że w latach 1975-1980 Fiat 131 był montowany w zakładach FSO na Żeraniu. Słowo montowany jest nieco na wyrost bowiem polegać to miało na wyposażeniu samochodu w elementy takie, jak akumulator, opony czy tabliczka znamionowa. Legendarna wersja 131 Abarth zasługuje za to na oddzielny wpis.
Prezentowany model ukazał się w 58 numerze serii Złota Kolekcja. Auta PRL-u wydawanej przez Deagostini. Do mojej kolekcji trafił dzięki koledze Szymonowi, który prowadzi blog muzeum43. Miniatura prezentuje całkiem niezły poziom i jest wyraźnie lepsza od odpowiednika wydanego w serii Kultowe Auta PRL-u. Na jego tle korzystnie wypada dzięki chromowanym wycieraczkom, zaznaczonym ramkom bocznych szyb i nadrukach w postaci emblematów na tylnych lampach. W tym miejscu odnotuję, że w emblemacie jest błąd - mirafioricl zamiast mirafiori CL. Niestety zabrakło pomalowanych uszczelek szyb przedniej i tylnej, przez co w tej części model wygląda dość topornie.  Przydałoby się także pomalować lusterko wsteczne. Nie podobają mi się też felgi. W przyszłości planuję wymienić je na odlew z manufaktury RAT Project. W mojej ocenie Fiat 131 od Deagostini to model, który warty jest tego by zainwestować w niego nieco pracy. Liczę, że wkrótce będę mógł Wam to potwierdzić prezentując model po zmianach, które opisałem wyżej.

6 komentarzy:

  1. Hermoso 131 Mirafiori, el hermano menor del 131 Abarth, múltiple campeón en el certamen mundial de rally. Me gusta su color naranja.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Juanh! Dziękuję za komentarz! Mi takżę bardzo spodobał się kolor lakieru :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  2. Czekam na wpis o 131 Abarth!
    Podstawowa wersja 131 również jest niczego sobie. Podoba mi się, że przedstawiłeś całą historię auta.
    Co do napisu na reflektorze to wydaje mi się, że jest tam napisane mirafioricl, czyli w zasadzie poprawnie, tylko bez spacji i małymi literami. Litera i na tym napisie ma odstęp między keopką i kreską, a ostatni znak napisu jest ewidentnie jedną długą linią. Poza tym również wydaje mi się, że miniatura jest udana.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Damianie!

      Dziękuję za komentarz! Postaram się jeszcze w tym roku zaprezentować model 131 Abarth :)

      Co do napisu na reflektorze to masz rację! Rzeczywiście ostatni znak wskazje na linterę l a nie i, jak mi się wydawało. Mimo to dalej jest to błąd, bo w pierwowzorze napis ten składał się z dużych liter :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  3. linda miniatura, se la ve muy correcta, buen trabajo de la parrilla e insertos.

    saludos!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Mariano!
      W pełni zgadzam sie z Twoją opinią ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń