Obsługiwane przez usługę Blogger.

Peugeot L'Éclair - sukces braci Michelin

Prezentowany w tym wpisie pojazd L'Éclair zajmuje istotne miejsce w historii motoryzacji. W 1895 roku bracia Édouard i Andre Michelin na podwoziu pojazdu marki Peugeot zbudowali pierwszy samochód wyposażony w opony pneumatyczne. Oryginalna jednostka napędowa o mocy 2,5 KM został zastąpiony przez benzynowy silnik Daimler o mocy 4 KM. Bracia Michelin nazwali swój samochód L'Éclair, co po polsku oznacza Błyskawica.
Samochód ten wystartował w wyścigu Paryż - Bordeaux, który odbył się w czerwcu 1895 roku i choć bracia Michelin nie wygrali wyścigu, to ich L'Éclair wyznaczył nowy kierunek w motoryzacji. Pneumatyczne opony wzbudziły bowiem ogromne zainteresowanie i odniosły ogromny sukces marketingowy. Wkrótce ten rodzaj ogumienia stał się opcją jako wyposażenie dodatkowe, a następnie standardem w nowych konstrukcjach samochodowych. Warto wspomnieć, że w trakcie wyścigu bracia Michelin wymieniali opony aż 22 razy. 
Prezentowany model został wyprodukowany przez firmę IXO na zlecenie wydawnictwa Altaya. Niestety jakość detali nie zachwyca. Szczególnie rażą topornie wykonane koła i reflektory. Zabawne jest to, że model, przedstawiający pierwszy w historii samochód z oponami pneumatycznymi, ma koła odlane jako pojedynczy, plastikowy element. Z pewnością efekt byłby znacznie lepszy gdyby szprychy odlano jako osobny element, na które założono by  gumowe opony. Także reflektory zostały odlane jako pojedyncze elementy, a szkło ma imitować szara farba, co wygląda kiepsko. Mój egzemplarz ma wadę nadruku na lewym tylnym błotniku oraz przetarcie farby na prawej tylnej szprysze. Mimo podanych wyżej wad  cieszy mnie obecność tej miniatury w mojej kolekcji, bowiem jak już wspomniałem przedstawia ona wyjątkowy i ważny dla rozwoju motoryzacji pojazd. 

6 komentarzy:

  1. Co prawda ten model ma charakter bardziej symboliczny ze względu na masę uproszczeń, o których wspomniałeś, ale jest symbolem wspaniałej historii i potężnej rewolucji :) Rzeczywiście, dobrze mieć go w swoim zbiorze.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Damianie!

      Świetnie to ująłeś ;)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  2. Bellísimo Peugeot calzado con las gomas Michelín. Esas llantas amarillas se destacan.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Juanh za komentarz! Cieszę się, że model się Tobie spodobał :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń
  3. Ja bym postawił przed tą bryczką konia, albo dwa ;) modelik taki sobie, ale ważne, że ma ciekawą historię ;)

    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Szymonie!

      Masz rację - model taki sobie, ale historia, którą przekazuje jest niezwykle ciekawa i ważna dla rozwoju motoryzacji :)

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń