Autos inolvidables años 80/90 - Fiat 125 Mirafiori
Ostatni wpis w tym roku poświecony miniaturze produkowanego w Argentynie Fiata 125 Mirafiori z serii Autos inolvidables años 80/90. Korzystając więc z okazji chciałbym życzyć Wam wszystkiego dobrego w Nowym Roku!
Historia Fiata 125 w Argentynie zaczyna sie w 1972 roku. Warto wspomnieć, że trzy lata wcześniej w Argentnie wprowadzono do produkcji Fiata 1600, który posiadał nadwozie modelu 125 z niewielkimi zmianami stylistycznymi (posiadał między innymi podwójne reflektory przednie, jak znany nam doskonale 125p). Przeprojektowany Fiat 125 Mirafiori produkowany był w latach 1980 - 1981 przez założoną w 1980 roku spółkę SEVAL Argentina. Spółka ta została stworzona przez firmę Fiat i Peugeot w celu produkcji i sprzedaży samochodów powyższych firm w ameryce łacińskiej. Fiat 125 Mirafiori charakteryzował się przede wszystkim plastikowym grillem z pojedynczymi, prostokątnymi reflektorami, masywniejszymi zderzakami, oraz tylnymi światłami, które zachodziły na błotniki. Samochód napędzał czterocylindrowy silnik o pojemności 1608 ccm i mocy 100 lub 110 KM w wersji wzmocnionej. Był to pierwszy produkowany w Argentynie samochód, który wyposażono w synchronizowaną pięciostopniową skrzynię biegów. Fiat 125 Mirafiori dostępny był jako czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowe kombi, oraz dwudrzwiowy Pick up. Choć produkcja modelu zakończona została w 1981 roku, to wyprodukowanych egzemplarzy było na tle dużo, że w sprzedaży oferowano go jeszcze w 1982 roku. Przez wszystkie lata wyprodukowano w Argentynie 188 971 egzemplarzy wszystkich wersji 125.
Jak już wspomniałem na początku, prezentowany model ukazał się w wydawanej w Argentynie serii Autos inolvidables años 80/90. Producentem modelu jest firma IXO. Przygotowując się do tego wpisu, odwiedziłem blogi kolekcjonerów z Argentyny. Szczególnie wartościowy okazał się clasicosenescala. Jak zauważył autor powyższego bloga, prezentowany model ma zaburzone proprorcje dachu i szyb. Szczególnie widoczne jest to na przykładzie tylnej szyby, której dolny kształt nijak ma się do pierwowzoru. Porównajcie sobie zdjęcia modelu (zwłaszcza te powyższe) z pierwowzorem: link. Jakość wykonania jest przyzwoita, choć mój egzemplarz ma dość typową dla serii gazetowych wadę, jaką jest kiepskie spasowanie bocznych szyb. Ponadto prezentowany egzemplarz ma skazy na lakierze, które widoczne są zwłaszcza na prawym przednim błotniku. Kolejnym mankamentem jest odbarwiony prawy przedni kierunkowskaz. Plusami modelu są bardzo ładnie odtworzone felgi, zaznaczone uszczelki i ramki szyb, oraz barwione tylne światła. Mimo wskazanych powyżej wad jest to porządny model, który może zainteresować miłośników marki Fiat.
Na koniec porównanie z FSO 125p, które wprowadzono do produkcji w 1983 roku, a więc trzy lata później niż Fiata 125 Mirafiori.
Komentarze