Obsługiwane przez usługę Blogger.

Kultowe ciężarówki z epoki PRL-u - Fiat 190 NC

W najnowszym wydaniu serii Kultowe ciężarówki z epoki PRL-u dostępny jest model Fiata 190 NC, który swego czasu państwowy przewoźnik Pekaes licznie wykorzystywał w międzynarodowym transporcie drogowym.  
Fiat serii 170/190 produkowany był w latach 1975-1984. Była to pierwsza ciężarówka tej marki wyposażona w odchylaną do przodu kabiną oznaczoną symbolem H. Do napędu przewidziano ośmiocylindrowy wysokoprężny silnik o pojemności 17 174 ccm i mocy 330 KM. Dostępna była także odmiana 170/190.35 o mocy 352 KM, którą dedykowano dla zespołów pojazdów o DMC 44 ton. Wprowadzenie tej wersji było koniecznością wynikającą z wprowadzonych wówczas przepisów, które wymagały, by na tonę przypadało 8 KM. Nabywca mógł także kupić pojazd z silnikiem o pojemności 13 798 ccm i mocy 260 KM. Niedługo przed wprowadzeniem do produkcji modelu 170/190 zostało założone przedsiębiorstwo Iveco (Industrial Vehicles Corporation) z siedzibą w Turynie, którego celem miała być produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych. Powstało ono w wyniku połączenia działów produkcyjnych samochodów ciężarowych firm Fiat (Włochy), Alfa Romeo (Włochy), OM (Włoch), Unic (Francja) i Magirus-Deutz (Niemcy). Model 170/190 był więc pierwszą zunifikowaną serią samochodów ciężarowych, które miały być produkowane pod nową marką. Wraz z postępem produkcji na pojazdach tej serii pojawił się napis Iveco, jednak do końca produkcji na masce widniało logo Fiata. Serię 170/190 zastąpił model Iveco 190 Turbo.
Prezentowany model wykonany jest na wysokim poziomie. Bardzo cieszy to, że kolorystyka modelu została dobrana tak, by niewielkim kosztem można było odwzorować samochód wspominanego na początku wpisu przedsiębiorstwa Pekaes. Liczę, że wkrótce któryś z kolegów zajmujący się drukowaniem kalkomanii wykona zestaw dedykowany do tego modelu. Mój egzemplarz pozbawiony jest wad montażowych i lakierniczych. Miniatura jest pełna detali, które zostały przyzwoicie (zwłaszcza jak na serię gazetkową) odwzorowane.  Przyznam szczerze, że jedyną rzeczą, do której mam zastrzeżenia to... krzywo przyklejona środkowa wycieraczka przednia. Na szczęście jest to bardzo łatwe do poprawienia. W mojej opinii Fiat 190 NC to kolejny bardzo udany i warty uwagi model z tej serii. Deagostini - oby tak dalej!

2 komentarze:

  1. Też kupiłem ten model i jestem z niego bardzo zadowolony
    Po kilku pociągnięciach udało mi się ściągnąć imitację plandeki, jednak skrzynia w kilku miejscach wymaga "podmalowania" . bez plandeki model też prezentuje się bardzo fajnie
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Pawle,

      Dziękiuję za komentarz. Wymiana plandeki, czy nawet całej skrzyni ładunkowej z pewnością jest wskazana jeśli chcemy uzyskać wersję, jaką posiadał PEKAES.

      Pozdrawiam!

      Piotr

      Usuń