DAF 2600 - IXO
W latach 60 XX wieku w krajach europy zachodniej nastąpił dynamiczny rozwój międzynarodowego transportu drogowego. Kierowcy pokonywali coraz dłuższe trasy, w trakcie których kabiny ówczesnych samochodów ciężarowych nie zapewniały odpowiednich warunków wypoczynku dla kierowcy. Dlatego też projektanci zaczęli coraz większą wagę przykładać do tego, by kabiny samochodów ciężarowych stawały się coraz bardziej ergonomiczne.
W 1962 roku na targach RAI w Amsterdamie zaprezentowany został samochód ciężarowy DAF 2600, który wywołał niemałą sensację. Był to jeden z pierwszych pojazdów tego typu, którego kabina została zaprojektowana tak, by nie tylko zapewniła doskonałe warunki obserwacji drogi i wygodną pozycję za kierownicą, ale także dawała kierowcy niespotykany wcześniej komfort także wtedy, kiedy nie prowadzi pojazdu. Przestronne wnętrze mogło mieścić dwie leżanki, dzięki czemu uzyskano godne warunki pracy także dla kierowców, którzy wyruszali w trasy w załodze dwuosobowej. Pierwsza seria tego modelu napędzana była przez silnik Leyland o pojemności 11,1 l i mocy 220 KM. Następnie wprowadzono jednostkę opracowaną przez DAF, o kodzie DK o pojemności 11,6 l i mocy od 230 do 250 KM oraz DKB o mocy 304 KM. Produkcja modelu 2600 trwała do 1974 roku, kiedy wprowadzono do produkcji następcę oznaczonego kodem 2800. Powstało około 15 tysięcy egzemplarzy modelu 2600.
Prezentowany model to DAF 2600 z 1970 roku, którego wyprodukowała firma IXO. Miniatura została odwzorowana na przyzwoitym poziomie, choć pewne uproszczenia są aż nadto widoczne. Mowa tutaj zwłaszcza o bocznych kierunkowskazach, które zostały odtworzone jako nadruki, a także o światłach tylnych. Ponadto w przypadku przedniego bocznego kierunkowskazu nie udało mi się znaleźć zdjęć, którego potwierdzałyby jego obecność, gdy samochód miał już kierunkowskazy nad przednimi światłami oraz boczne umieszczone nad osią kierowaną. Jeśli ktoś z Was dysponuje wiedzą na ten temat uprzejmie proszę podzielić się nią w komentarzu pod postem. Być może dobrze stało się, że element ten wykonano jako nadruk, a to dlatego, że stosunkowo łatwo go usunąć nie uszkadzając lakieru. Co zaskakuje, to fakt, że w tym modelu IXO nie zastosowało fototrawionych wycieraczek przedniej szyby. Pozostałe detale zostały wykonane na typowym dla IXO poziomie i trudno powiedzieć o nich cokolwiek więcej, niż to, że są poprawne. Podsumowując miniaturowy DAF 2600 to niezły model, który ma szansę spełnić oczekiwania miłośnika klasycznych samochodów ciężarowych.
Komentarze