Samochody wojskowe II Wojny Światowej - 1936 Buick Special Series 40
W czwartym numerze serii Samochody wojskowe II Wojny Światowej wydany został samochód sztabowy Buick Special Series 40 w charakterystycznym oliwkowym malowaniu armii Stanów Zjednoczonych.
Buick Special to seria samochodów produkowanych od 1936 do 1969 roku. Pierwsza generacja tego modelu została zaprezentowana w lutym 1936 roku. Samochód miał być tańszą alternatywą dla luksusowych modeli Century i Limited. Pojazd napędzał silnik o pojemności 3818 ccm i mocy 93 KM. Później dostępna była jednostka o mocy 4065 ccm i mocy 108 KM. Model Special Series 40 produkowano jako dwudrzwiowe coupe, dwu- i czterodrzwiowy kabriolet oraz dwu- i czterodrzwiowy sedan. Trzy lata po wprowadzeniu do produkcji pojazdu zmieniono wygląd przedniej części nadwozia, a w 1941 roku stylistyka Special Series 40 uległa całkowitej zmianie. W latach 1941 - 1942 dostępna była także wersja kombi, którego część nadwozia została wykonana z drewna (tzw. woodie).W lutym 1942 Buick przerwał produkcję modeli samochodów na rzecz wyposażenia i sprzętu wojskowego. Zakłady Buicka produkowały m.in. silniki lotnicze, ciągniki pancerne M39 i niszczyciele czołgów M18 Hellcat. Produkcja samochodów została wznowiona dopiero w 1946 roku. Wznowiony Special Series 40 produkowany był do 1949 roku.
Podobnie, jak w przypadku opisywanej niedawno limuzyny Mercedes-Benz 770K także tutaj wydawca nie podał konkretnej jednostki, do której miał należeć prezentowany Buick. Z pewnością datacja - 1942 rok, którą podaje producent jest prawidłowa, a wskazują na to żółte gwiazdy umieszczone na pojeździe. Zanim Stany Zjednoczone przystąpiły do II Wojny Światowej pojazdy oznaczone były białą gwiazdą na niebieskim tle, w której wnętrzu znalazł się czerwony okręg. Stosowano także drugą wersję, w której gwiazda znajdowała się na czerwonym tle, a okręg wewnątrz był w kolorze niebieskim. Symbol ten w obu opisanych powyżej wersjach zawierał barwy flagi narodowej Stanów Zjednoczonych, lecz ze względu na występujący w nim czerwony kolor od 7 grudnia 1941 roku mógł zostać pomylony z flagą wrogiej Japonii. Dlatego też od stycznia 1942 roku stosowano często żółte gwiazdy identyfikujące przynależność pojazdu. W sierpniu 1942 roku wprowadzono przepisy, które określiły białą pięcioramienną gwiazdę jako oznaczenie narodowe pojazdów armii Stanów Zjednoczonych. Żółte gwiazdy stosowano powszechnie jeszcze w 1943 roku. Miniatura wykonana jest na przyzwoitym poziomie, który znamy z innych modeli z tej serii. Mój egzemplarz został poprawnie zmontowany i polakierowany. Jest to jeden z tych modeli, o których trudno coś więcej napisać, bo model jest tylko i aż poprawny. Trudno znaleźć w nim zarówno elementy, które zachwycają, jak i znaczące wady. Dlatego uważam, że Buick Special Series 40 z serii Samochody Wojskowe II Wojny Światowej to solidna miniatura, która zainteresuje pasjonatów tematu.
Hermoso Buick estadounidense; me gustan mucho los vehículos de la Segunda Guerra Mundial, de todas las nacionalidades, pero especialmente los soviéticos.
OdpowiedzUsuńAbrazo!
Dziękuję Juanh! Ja z samochodów wojskowych ZSRR mam kilka pojazdów - Gaz-67, Gaz 11-73, GAZ-AA, ZiS-5 oraz ZiS-44. Część muszę jeszcze opisać.
UsuńPozdrawiam!
Piotr