Samochody wojskowe II Wojny Światowej - Steyr 1500 A/02 Kfz.21 Kommandeurwagen
W tym wpisie zaprezentuje Wam model samochodu terenowego Steyr 1500 A/02 Kfz.21 Kommandeurwagen w barwach niemieckiego korpusu ekspedycyjnego Afrika Korps, który został wydany w 14 numerze serii Samochody wojskowe II Wojny Światowej od Deagostini.
Steyr 1500A został wprowadzony do produkcji w 1941 roku, jako następca ciężkiego samochodu terenowego Horch 180 Typ 40. Pojazd napędzał 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 3517 ccm i mocy 85KM. Pozwalał on rozpędzić ten ważący około 2500 kg pojazd do prędkości maksymalnej do 90 km/h na drodze i do 45 km/h w terenie. Dzięki napędowi na obie osie i wysokiemu prześwitowi (27,5 cm) pojazd całkiem nieźle radził sobie w trudnym terenie. Steyr 1500A produkowany był w trzech wersjach: lekka ciężarówka, ośmioosobowy pojazd do przewozu żołnierzy oraz komfortowy samochód sztabowy. Produkcja samochodu Steyr 1500A została zakończona w 1944 roku. Łącznie wyprodukowano 18500 egzemplarzy tego modelu. 12 450 egzemplarzy powstało w zakładach Steyr w przyłączonej do III Rzeszy Austrii, a 5600 sztuk zmontowały zakłady Wanderer oraz Auto Union AG.
Odmiana sztabowa, której miniaturę prezentuję w tym wpisie, produkowana była w dwóch wersjach. Wczesna wersja oznaczona A/01 charakteryzowała się kołami zapasowymi umieszczonymi po obu stronach nadwozia pomiędzy pierwszą, a drugą parą drzwi. W wersji późnej, oznaczonej A/02, pojazd posiadał tylko jedno koło zapasowe, które umieszono w bagażniku. Dzięki temu można było zastosować szersze drzwi, które ułatwiały wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Z tego modelu korzystali liczni niemieccy dowódcy m.in Erwin Rommel, czy Hans Jurgen von Arnim - ostatni dowódca wojsk niemieckich w Afryce Północnej.
Prezentowany model to późna wersja A/02 Kommandeurwagen Kfz 21 wyposażone w szerokie drzwi i koło zapasowe umieszczone w bagażniku. Warto zwrócić uwagę, że na podstawce został umieszczony błędny opis modelu - pojazd opisany jako A/01, kiedy jak już wspominałem, wersja ta charakteryzowała się kołami zapasowymi umieszczonymi po obu stronach nadwozia. Pojazd nosi oznaczenia ostatniego dowódcy wojsk niemieckich w Afryce - generała pułkownika (generaloberst) Hansa Jurgena von Arnim. Jakość wykonania modelu to poziom znany z innych miniatur tej serii, który można skomentować słowami: przyzwoity, ale bez rewelacji. Podobnie jak inne miniatury z tej serii emblematy Afrika Korps zostały ocenzurowane. Powtórzę ponownie to, co wielokrotnie pisałem na ten temat. Uważam za absurd, by miniaturowe modele samochodów miały służyć propagowaniu nazizmu... Odbiorcy takich modeli to osoby, które albo znają historię, albo chcą ją poznać i z pewnością wiedzą ile zła ludzkości przyniosła zbrodnicza i nieludzka ideologia, jaką był nazizm. Dlatego też uważam, że najważniejsza jest edukacja i pamięć o ofiarach niemieckich zbrodni wojennych, a nie cenzurowanie nawet najbardziej złowieszczych symboli na modelach, które w założeniu mają możliwie jak najdokładniej odwzorowywać swój pierwowzór. Sam model spełnił moje oczekiwania i uzupełnił moją rozrastającą się kolekcję pojazdów wojskowych z okresu II Wojny Światowej.
Komentarze