Peugeot 604 - Milicja Obywatelska
Radiowozy Milicji Obywatelskiej to dla mnie niezwykle ciekawy temat, który wciąż kryje mnóstwo tajemnic. W powszechnej świadomości fakt posiadania zachodnich oznakowanych radiowozów w Milicji Obywatelskiej jest praktycznie nieznany. Na moim blogu prezentowałem już przedstawicieli zachodniej motoryzacji w służbie Milicji Obywatelskiej, jakimi są Citroen BL 11, Fiat 1500, czy Mercedes W111. Do tej listy uważam, że można włączyć także montowanego na Żeraniu Fiata 132p (sam model niedługo zostanie zastąpiony zdecydowanie lepszą wersją). W drugiej połowie lat 80 XX wieku w służbie Milicji Obywatelskiej znalazł się także oznakowany radiowóz Peugeot 604, którego miniatura jest bohaterem dzisiejszego wpisu.
Peugeot 604 został zaprezentowany na targach samochodowych w Genewie w 1975 roku. Za design samochodu odpowiadało studio Pininfarina. Model 604 to samochód klasy wyższej, którego konstrukcja została oparta na podwoziu modelu 504, a do napędu przeznaczono silnik o pojemności 2,7 L i mocy 145 KM. Warto dodać, że przed 1975 rokiem w ofercie Peugeota nie było modelu klasy wyższej, a ostatnim samochodem Peugeota tej klasy był model 601 z 1934 roku. Samochód nie zyskał uznania, ponieważ trapiły go problemy z jakością wykończenia i rdzą. Krytykowano również brak nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz stylistykę pojazdu. Peugeot 604 był pierwszym samochodem fabrycznie wyposażonym silnik turbodiesel, który wprowadzono do oferty w 1978 roku. Niewielka sprzedaż zmalała jeszcze bardziej po wprowadzeniu modelu 505. W 1983 roku model przeszedł niewielki facelifting, a ostatecznie w 1985 roku produkcja Peugeota 604 została zakończona. Dopiero po 5 latach wprowadzony został bezpośredni następca modelu - 605.
Peugeot 604 został zaprezentowany na targach samochodowych w Genewie w 1975 roku. Za design samochodu odpowiadało studio Pininfarina. Model 604 to samochód klasy wyższej, którego konstrukcja została oparta na podwoziu modelu 504, a do napędu przeznaczono silnik o pojemności 2,7 L i mocy 145 KM. Warto dodać, że przed 1975 rokiem w ofercie Peugeota nie było modelu klasy wyższej, a ostatnim samochodem Peugeota tej klasy był model 601 z 1934 roku. Samochód nie zyskał uznania, ponieważ trapiły go problemy z jakością wykończenia i rdzą. Krytykowano również brak nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz stylistykę pojazdu. Peugeot 604 był pierwszym samochodem fabrycznie wyposażonym silnik turbodiesel, który wprowadzono do oferty w 1978 roku. Niewielka sprzedaż zmalała jeszcze bardziej po wprowadzeniu modelu 505. W 1983 roku model przeszedł niewielki facelifting, a ostatecznie w 1985 roku produkcja Peugeota 604 została zakończona. Dopiero po 5 latach wprowadzony został bezpośredni następca modelu - 605.
W PRL-u Peugeot 604 były wykorzystywane przez Biuro Ochrony Rządu w latach 70 i 80 XX wieku. W latach 80 przynajmniej jeden samochód został przekazany do Milicji Obywatelskiej - najprawdopodobniej do Komendy Stołecznej. Niestety nie znalazłem żadnych informacji na temat służby tych samochodów w Milicji Obywatelskiej. Zachowało się przynajmniej jedno zdjęcie przedstawiające ten samochód, które ukazało się w czasopiśmie W Służbie Narodu. Przedstawia ono funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej podczas legitymowania osób przy stacji PKP Warszawa Włochy.
Zdjęcie: W Służbie Narodu
Prezentowany model został wykonany na moje zamówienie przez kolegę Piotrka z manufaktury Diecast Art. Bazą dla konwersji jest miniatura firmy Norev. Model fabryczny jest niestety dość mocno uproszczony i kolega Piotrek musiał sporo pracy włożyć w to, by prezentował przyzwoity poziom. Zakres konwersji objął przemalowanie i oznakowanie modeli, a także dodanie belki ostrzegawczej na dachu. Efekt prac, zwłaszcza biorąc pod uwagę bazę wyjściową, jest bardzo udany. Mnie osobiście prezentowany model podoba się i stanowi interesujący eksponat w mojej kolekcji miniatur polskich radiowozów.
Komentarze