Prezent od brata - Volkswagen 1200 - Polizei
Bohaterem dzisiejszego wpisu jest model radiowozu Volkswagen 1200 w barwach niemieckiej policji, który otrzymałem w prezencie urodzinowym od mojego brata. Grzesiek - dziękuję raz jeszcze!
Historia popularnego Garbusa rozpoczęła się przed II Wojną Światową, a zakończyła się na początku XXI wieku. Pojazd został zaprojektowany przez inżyniera Ferdinanda Porschego na zlecenie Adolfa Hitlera (który niezwykle cenił Porschego), który zamierzał zmotoryzować Niemcy samochodem dla ludu. Według założeń zbrodniarza i niemieckiego dyktatora taki pojazd miał przewieźć pięcioosobową rodzinę (dwoje dorosłych i troje dzieci) , rozwijać prędkość 100 km/h, spalać średnio 8l/100 km/h i kosztować nie więcej jak 1000 marek (w tym czasie najtańsze samochody kosztowały w granicach 2200-2500 marek). Dlatego samochód musiał być prosty w budowie, a jednocześnie tani w eksploatacji. Pierwsze prototypy były gotowe w 1935 roku. W kolejnych latach budowano kolejne prototypy i poddawano je intensywnym testom. Konstrukcja samochodu dla ludu okazała się w dużej mierze oparta na projekcie czechosłowackiej Tatry T97 projektu inżyniera Hansa Ledwinki, co stało się przedmiotem procesu sądowego. Wyrok sądu z 1961 roku nakazał Volkswagenowi wypłatę odszkodowania firmie Tatra. Niewielką serię Garbusa zbudowano jeszcze przed wojną, ale to dopiero w 1946 roku ruszyła produkcja seryjna. Wyznaczone przez niemieckiego zbrodniarza założenia konstrukcyjne stały się aktualne również w powojennych realiach i samochód niemal od razu spotkał się z ogromnym zainteresowaniem zubożałych wojną klientów. W 1954 roku zwiększono pojemność silnika z 1131 do 1191 ccm. W kolejnych latach do oferty dołączyły także silniki o pojemności 1295ccm, 1943 ccm i i 1584 ccm. Niskie koszty zakupu i eksploatacji sprawiły, że Volkswagen był chętnie kupowany przez służby policyjne wielu państw świata. Poza zachodnioniemiecką Policją z tego modelu korzystali także policjanci ze Szwajcarii, Holandii, Belgii, Norwegii, Singapuru, Iranu, czy Afganistanu. Popularny Garbus, pomalowany w kwieciste wzory, obok Volkswagena Transportera stał się także symbolem sprzeciwu kulturowego przełomu lat 60 i 70 XX wieku. W latach 70 XX wieku sprzedaż tego modelu zaczęła spadać. Coraz popularniejsze, a przy tym i tańsze zaczęły stawać się samochody typu hatchback, które były nieporównywalnie bardziej nowoczesne i praktyczne od poczciwego Garbusa. W Niemczech samochód wytwarzano do 1978 roku, a wersję cabrio do 1980 roku. Produkcja została przeniesiona do Meksyku, gdzie kontynuowano ją do 2003 roku. W niemieckiej ofercie Volkswagena model ten widniał do 1985 roku. Łącznie wyprodukowano 21 529 464 egzemplarzy tego modelu.
Jako, że model ten otrzymałem w prezencie nie podejmuję się jego recenzji.
Komentarze