Obsługiwane przez usługę Blogger.

Ford Sierra Cosworth 4x4 - 49 Rajd Polski 1992

W tym wpisie zaprezentuje Wam model rajdowego Forda Sierry Cosworth 4x4 polskiej załogi w składzie Marian Bublewicz (kierowca) i Ryszard Żyszkowski (pilot), który ukazał się w 16 numerze serii Rally Cars od Deagostini.
Ford Sierra Cosworth 4x4, którym wystartował w 49 Rajdzie Polskim Marian Bublewicz, został opracowany w 1990 roku. Napędzał go czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1995 ccm i mocy 300 KM. Niestety żadna ze startujących na tym samochodzie załóg nie wygrała żadnego rajdu Rajdowych Mistrzostwach Świata. 49 Rajd Polski rozgrywał się w dniach 5-7 czerwca 1992 roku. Zwycięzcami rajdu zostali Erwin Weber wraz z pilotem Manfredem Hiemer, którzy wystartowali w Mitsubishi Galant VR-4 i przekroczyli metę z czasem 3:39:08. Drugie miejsce przypadło belgijskiej załodze w składzie Robert Droogmans (kierowca) i Roony Joosten (pilot) startującej w Fordzie Sierra Cosworth 4x4, którzy dotarli na metę 3 minuty i 34 sekundy później. Podium zamknęła polska załoga w składzie Marian Bublewicz i Ryszard Żyszkowski, startująca w Fordzie Sierra Cosworth 4x4, który jest bohaterem tego wpis. Dotarli oni na metę w czasie 3:50:49, a więc 11 minut i 41 sekund później niż zwycięzcy.
Jakość wykonania prezentowanego modelu jest wysoka - zwłaszcza jak na standardy serii gazetowych. Szczególnie spodobało mi się bogate w detale wnętrze z charakterystyczną klatką bezpieczeństwa, widocznymi na fotelach pasami bezpieczeństwa oraz kołem zapasowym. Na zewnątrz nie zabrakło większości z charakterystycznych logotypów sponsorów. We własnym zakresie należy dodać te, które reklamowały popularne koncerny tytoniowe. W moim egzemplarzu wykorzystałem zestaw kalkomanii autorstwa manufaktury polskimodel, który bez problemu znajdziecie na popularnym internetowym serwisie aukcyjnym. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie jest to model idealny, a sama forma ma już swoje lata. Zastrzeżenia mam m.in. do widocznych bolców montażowych przednich reflektorów, które zdecydowanie psują prezencję modelu. W miniaturze znalazło się kilka elementów, których nie posiadał pierwowzór. Pierwszym, o którym wspomnę, jest zamek klapy bagażnika. Wspominam o nim jako pierwszym, gdyż bardzo utrudniło mi to umieszczenie logotypu koncernu tytoniowego. Błędem są także dwa wloty powietrza na dachu, gdyż w pierwowzorze był jeden, umieszczony centralnie. W oczy rzuca się również nieprawidłowa wielość i czcionka przedniej tablicy rejestracyjnej, a także listwy boczne, których pierwowzór nie posiadał. Niestety w modelu zabrakło uchwytów do podnoszenia pojazdu wychodzących spod przedniego i tylnego zderzaka. Mimo wskazanych wyżej wad i uproszczeń model ten ogromnie mnie cieszy i z pewnością wart jest polecenia każdemu miłośnikowi samochodów rajdowych. 
Kapitalne zdjęcie prezentujące pierwowzór w pełnej krasie, którego autorem jest Pan Grzegorz Chyła. Przyjrzycie się mu dokładnie i skonfrontujcie je z prezentowanym modelem. Zdjęcie umieszczono za zgodą Pana Grzegorza, za co serdecznie mu dziękuję.

7 komentarzy:

  1. Świetnie, że DeA zdecydowało się na tyle oryginalnych modeli, zamiast po prostu zrobić przeszczep z innej serii. Sam kupuję wszystkie polskie załogi z tej serii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się Damianie! Ja wciąż mocno zastanawiam się nad wydaną już 206 Hołowczyca. Kusi mocno, ale niestety wielkimi krokami zbliżają się inne wydatki...

      Usuń
    2. Zdecydowanie warto. Świetnie zrobiona ;)

      Usuń
  2. jedna uwaga - napis Horpol powinien jednak być na klapie a nie na spoilerze. I tu przyznaję, że to ja ten błąd spowodowałem, bo w ogóle to że to Horpol to ja ustaliłem kiedy Patryk Burgstedt kilka lat temu prosił mnie o pomoc w ustaleniu jaka to naklejka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Panu za kolejną merytoryczną uwagę! Jestem pod ogromnym wrażeniem Pana wiedzy! pozdrawiam!

      Usuń
  3. Piotr, hermoso Ford Sierra, y hasta trae las calcomanías de Marlboro.
    Abrazo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Juanh za komentarz! Cieszę się, że podoba się Tobie ten model. Pozdrawiam!

      Usuń