Obsługiwane przez usługę Blogger.

Peugeot 504 SL - Taxi Córdoba

Bohaterem dzisiejszego wpisu będzie Peugeot 504 SL w wersji taxi z miasta Cordoba w Argentynie. Model ukazał się w 31 numerze serii Vehiculos inolvidables de reparto y servicio (z hiszp. Niezapomniane pojazdy dostawcze i serwisowe) wydawanej w Argentynie. Za serię odpowiada wydawnictwo Salvat. Miniatura trafiła do mojej kolekcji, gdyż niezwykle fascynują mnie samochody, które znajdowały się w produkcji przez długie dekady. A takim właśnie pojazdem był Peugeot 504.
Historia modelu 504 rozpoczęła się we wrześniu 1968 roku, kiedy został zaprezentowany na XII Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. Samochód początkowo dostępny był jako czterodrzwiowy sedan, jednak już szybko w ofercie znalazło się dwudrzwiowe coupe i dwudrzwiowy kabriolet. Niedługo później gamę modelową poszerzono o pięciodrzwiowe kombi. Samochód dostępny był także jako dwudrzwiowy pick up. Peugeot 504 zyskał uznanie dziennikarzy motoryzacyjnych i uzyskał tytuł Samochodu Roku 1969 roku. Uznanie dziennikarzy podzieliły miliony klientów na całym świecie, którzy zdecydowali się na ten model. Poza Europę model ten zaczęto produkować m.in. w Argentynie, Kenii i Nigerii. W 1979 roku zaprezentowany został następca modelu 504, który otrzymał oznaczenie 505. Mimo to nie zdecydowano się wówczas na zakończenie produkcji poprzedniej generacji. W Europie oba modele były równolegle produkowane do 1983 roku, kiedy zakończono wytwarzanie modelu 504. W Argentynie, Kenii i Nigerii produkcję Peugeota 504 kontynuowano. Skupmy się na wersji argentyńskiej, gdyż to ona jest bohaterem tego wpisu. W Argentynie model ten wytwarzano od 1969 roku aż do 1999 roku. Ostatnie serie pojazdu charakteryzowały się licznymi zmianami stylistycznymi, choć zachowana została charakterystyczna dla tego modelu linia nadwozia. Najbardziej w oczy rzucały się zmiany w pasie przednim, gdzie zastosowano plastikowy zderzak ze wbudowanymi kierunkowskazami oraz inny kształt atrapy chłodnicy. Z tyłu także zastosowano plastikowy zderzak, jak i również zmieniono kształt reflektorów. W Argentynie samochody te oferowano z silnikami benzynowymi o pojemności 1971 ccm i mocy 105 KM oraz z jednostkami wysokoprężnymi o pojemności 2304 ccm i mocy 70 KM. Pod koniec lat 90 XX wieku model ten wciąż cieszył się dużą popularnością m.in. wśród taksówkarzy, którzy doceniali solidną budowę tego samochodu.
Jak już wspomniałem, prezentowany model ukazał się w 31 numerze argentyńskiej serii Vehiculos inolvidables de reparto y servicio. Niestety, choć początkowo model bardzo mi się spodobał, to po bliższym przyjrzeniu się mocno się zawiodłem. Dlaczego? Otóż projektanci miniatury zapomnieli o liniach podziału bagażnika! Jest to duży błąd, który można naprawić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest wyrzeźbienie linii podziału blachy w karoserii. Do tego potrzeba już pewnego doświadczenia w modelarstwie i wiąże się to również z koniecznością ponownego polakierowania modelu. Drugim sposobem, z którego ja skorzystam, jest odtworzenie linii podziału poprzez kalkomanie. Efekt może nie będzie do końca idealny, ale na pewno model będzie wyglądał dzięki temu zabiegowi lepiej. Zwłaszcza że poza tym błędem to naprawdę udana miniatura, która świetnie oddaje klimat pierwowzoru. Pierwowzoru, jakim jest samochód z lat 60, którego w mniej lub bardziej udany sposób próbowano wprowadzić w lata 90. 

2 komentarze:

  1. Pamiętam moment, w którym najpierw dyskutowaliśmy o nim, a później zdecydowałeś się go kupić ;D Fajna miniaturka, choć ciekawa sprawa z tym brakiem bagażnika

    OdpowiedzUsuń