Skoda 120L - Veřejná bezpečnost
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzę Wam zdrowia, szczęścia i jak najwięcej wspaniałych chwil w rodzinnym gronie. Bohaterem dzisiejszego wpisu jest model radiowozu Skoda 120L w barwach czechosłowackiej Służby Bezpieczeństwa Publicznego (Veřejná bezpečnost) wyprodukowany przez firmę Abrex.
Skoda 105/120 (oznaczona wewnętrznym kodem typ 742) została zaprezentowana jesienią 1976 roku w Brnie, jako następca modelu 100/110. Seryjna produkcja ruszyła w 1977 roku. Podobnie jak w poprzedniku, tak i w Skodzie 105/120 silnik umieszczono z tyłu pojazdu. Do przodu przeniesiono chłodnicę silnika, co pozytywnie wpłynęło na prowadzenie samochodu. W modelu 105 zastosowano silnik o pojemności 1046 ccm i mocy 45 KM, a w modelu 120 silnik o pojemności 1174 ccm i mocy 52 KM. Początkowo Skoda 120 dostępna była w trzech wersjach wyposażenia oznaczonych L (de Luxe do 1990 roku), GL (Grand de Luxe - do 1987 roku) i GLS (Grand de Luxe Super - do 1987 roku). W 1978 roku wprowadzono podstawowy wariant modelu, który produkowano do 1983 roku. Od 1982 do 1983 roku produkowany był także zubożony model oznaczony LE (de Luxe Ekonomic). W 1983 roku model 105/120 został poddany modernizacji. Zmodernizowano przednią i tylną część pojazdu stosując nowe zderzaki z tworzywa sztucznego oraz reflektory przednie i tylne lampy zespolone. Ponadto zmieniono deskę rozdzielczą, a także rozstaw kół. Od 1984 roku do 1987 roku samochód oferowano w wersji LX z pięciobiegową skrzynią biegów i tylnym zawieszeniem z modelu 130. Do zakończenia produkcji w 1990 roku wyprodukowano 1 070 693 egzemplarzy Skody 120.
Prezentowany model zakupiłem podczas przedświątecznych zakupów. Jako, że mieszkam niedaleko polsko-czeskiej granicy, co jakiś czas wybieram się do naszych południowych sąsiadów na zakupy. Jednym z obowiazkowych punktów (jak nie celem) takiej wizyty jest odwiedzenie jednego ze sklepów z zabawkami sieci Pompo, gdzie można znaleźć dość bogatą ofertę modeli firmy Abrex.
Miniaturowa Skoda 120L wyprodukowana przez firmę Abrex wykonana jest na przyzwoitym poziomie. W moim egzemplarzu zauważyłem dość niepokojącą wadę powierzchni lakierniczej na prawych tylnych drzwiach. Dostrzegłem tam bowiem dwie rysy, które mogą być spowodowane błędem podczas lakierowania. Błąd ten polega na zbyt szybkim naniesieniu jednej warstwy na drugą, co może prowadzić z czasem do pęknięć lakieru. Z wadą tą spotkałem się już wielokrotnie np. w modelu Alfa Romeo 159 w barwach Carabinieri, czy Toyota Crown GRS200 w barwach Policji z Tokio. Czy tak będzie w tym modelu? Oby nie. Zastrzeżenia mam także do widocznych bolców mocujących przednie reflektory, czy malowanych kierunkowskazów na zderzaku. Podobają mi się za to barwione lampy tylne i napisy Skoda na chlapaczach. Nie ukrywam, że gdyby nie obawa co do defektu lakieru, to miniatura ta ogromnie by mnie ucieszyła. Teraz co jakiś czas będę sięgał po ten model z pewnym niepokojem i sprawdzał, czy problem z lakierem nie postępuje...
Komentarze