FSO Polonez MR87 - Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku
W tym wpisie zaprezentuję Wam model radiowozu FSO Polonez MR87 należącego na początku lat 90 do Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. Miniatura została wykonana na moje zamówienie przez kolegę Roberta prowadzącego fanpage Pasja, zabawa od postaw, na który serdecznie zapraszam.
Kilka lat temu na blogu prezentowałem model Poloneza w wersji MR87, który został wydany w serii Kultowe Auta PRL-u. Opisałem tam m.in. jakie przeróbki warto wprowadzić w fabrycznej miniaturze. Już wtedy chciałem mieć ten model w wersji policyjnej, gdyż Polonez kojarzy mi się przede wszystkim jako radiowóz. Na początku lat 90 XX wieku Policja dysponowała pokaźną liczbą radiowozów marki FSO Polonez w czterech wersjach. Najstarszymi były rzecz jasna Borewicze, czyli samochody produkowane w latach 1978-1986. Z uwagi na pogarszającą się sytuację ekonomiczną Polski, Stan Wojenny oraz podejście decydentów do roli i wyposażenia Milicji Obywatelskiej do połowy lat 80 XX wieku do służby w milicji trafiało stosunkowo niewiele radiowozów FSO Polonez. Warto pamiętać, że ówczesny minister spraw wewnętrznych Czesław Kiszczak był zwolennikiem zmilitaryzowanej milicji i większą uwagę przywiązywał do wyposażenia formacji w sprzęt taki, jak broń automatyczna, czy transportery opancerzone niż samochody osobowe. Sytuacja zmieniła się w drugiej połowie lat 80 XX wieku, kiedy do służby zaczęły trafiać większe partie tych pojazdów. Przypadło to na okres, kiedy Polonez poddawany był licznym modernizacjom. Najpierw na rynku zadebiutowały Akwaria, czyli modele MR86 i MR87 produkowane w latach 1986-1989, a następnie przejściówki, czyli model MR89 produkowany w latach 1989-1991. Od 1991 roku produkowany był model Caro, którego prezentowałem już na blogu. Modele produkowane w latach 1978-1991 wycofano ze służby już w 1999 roku. Polonezy Caro i produkowane od 1997 roku Caro Plus zostały wycofane z policji w 2009 roku, kiedy do służby wprowadzono model Kia Cee'd.
Jak już wspomniałem, prezentowany model jest konwersją wykonaną przez kolegę Roberta. Za bazę posłużył model wydany w 97 numerze serii Kultowe Auta PRL-u. Zakres konwersji objął przemalowanie modelu, dodanie policyjnych oznaczeń oraz galeryjki wraz z megafonami. Jakość prac wykonanych przez Roberta oceniam wysoko. Moją rolą było za to naklejenie tablic rejestracyjnych, które wykonał kolega Jacek prowadzący blog służby w skali. Nie ukrywam, że model ten bardzo mnie ucieszył i liczę, że wkrótce moja kolekcja policyjnych polonezów zostanie uzupełniona o przejściówkę, czyli MR89.
Komentarze