Prezent od żony - Auto Avio Costruzioni 815
Bohatrem dzisiejszego wpisu będzie pierwszy samochód zbudowany przez zakład kierowany przez Enzo Ferrariego, czyli Auto Avio Costruzioni 815. Model ten otrzymałem w prezencie od żony.
W latach 30 Ferrari zasłynął jako menadżer zespołu wyścigowego noszącego jego nazwisko. W 1939 roku Alfa Romeo wykupiła zespół Ferrariego. Warunki umowy zabraniały mu używanie nazwy Scuderia Ferrari oraz angażowanie się w wyścigi samochodowe przez następne 4 lata. Enzo Ferrari założył więc zakład Auto Avio Costruzioni, w którym produkował szlifierki i części lotnicze. W grudniu 1939 roku Enzo Ferrari otrzymał propozycję zbudowania dwóch samochodów, które miały wziąć udział w wyścigu Mille Miglia 28 kwietnia 1940 roku. Na propozycję przystał i na bazie Fiata 508C zbudowano samochód wyścigowy, który oznaczono 815 - od 8 cylindrów i półtoralitrowej pojemności silnika. Za nadwozie pojazdu odpowiadała firma Carrozzeria Touring Superleggera z Rho. Samochód ten nazywano Torpedą z Brescii. Dwa pojazdy, różniące się tylną częścią nadwozia, ukończono przed terminem. Pojazdy zamówili Alberto Ascari i Lotario Rangoni Machiavelli, którzy wystartowali nimi w Mille Miglia. Mimo że obaj kierowcy nie ukończyli wyścigu, tak konstrukcja modelu 815 miała spory potencjał rozwojowy. Niestety plany pokrzyżowało przyłączenie Włoch do II Wojny Światowej 10 czerwca 1940 roku. Z dwóch egzemplarzy modelu 815 do czasów dzisiejszych przetrwał ten należący do Ascariego. To właśnie jego samochód odwzorowuje prezentowany model. Samochód Rangoniego został zezłomowany w 1958 roku.
Prezentowany model został wyprodukowany przez firmę IXO na potrzeby serii Ferrari Collection wydawnictwa Altaya. Jako, że model ten otrzymałem w prezencie nie podejmuję się jego recenzji.
Komentarze