Warszawa 223K - Milicja Obywatelska
W tym wpisie mam przyjemność zaprezentować Wam model milicyjnej Warszawy 223K, którą wykonał na moje zamówienie kolega Piotrek z manufaktury modelarskiej Diecast Art.
Historię milicyjnych Warszaw opisałem w jednym z pierwszych wpisów na blogu, gdzie prezentowałem dość prostą konwersję milicyjnej Warszawy 203/223. Wspomniałem tam, że w latach 60 XX wieku Warszawa była podstawowym radiowozem Milicji Obywatelskiej, co zresztą nie jest niczym odkrywczym. Do czasu rozpoczęcia produkcji Fiata 125p był to bowiem jedyny produkowany w kraju, a co za tym idzie łatwo dostępny, samochód osobowy nadający się do służby w roli radiowozu. Drugi z produkowanych w tym okresie polskich samochodów osobowych, czyli Syrena charakteryzowała się niepraktycznym, dwudrzwiowym nadwoziem i kiepskimi osiągami. Mimo to w służbie znalazło się przynajmniej kilka egzemplarzy Syreny 103. W Związku Radzieckim zakupiono wyłącznie te pojazdy, których krajowy przemysł nie mógł dostarczyć. Były to samochody osobowo-terenowe GAZ-69 oraz limuzyny GAZ M21 i M22 Wołga. Te ostatnie, czyli Wołgi w wersji kombi były szczególnie pożądane przez drogówkę. Wołgę M22 wykorzystywano także w roli ambulansu kryminalistycznego. W tym okresie w służbie znalazły się także pojedyncze egzemplarze samochodów produkcji zachodniej jak Mercedes W111 i Fiat 1500.
Na najbardziej praktyczną odmianę modelu Warszawa trzeba było czekać 14 lat. Warszawa w wersji kombi trafiła do produkcji pod koniec 1965 roku. Samochód ten charakteryzował się dość nowocześnie zaprojektowaną, przeszkloną tylną częścią nadwozia, którą w udany sposób wkomponowano w przestarzałą bryłę. Tylna klapa była dwuczęściowa. Dolna część umożliwiała dostęp do koła zapasowego, a górna do bagażnika. Produkcja modelu kombi była znacząco mniejsza niż wersji sedan. Większość z tych samochodów trafiała do pogotowia ratunkowego. Część pojazdów znalazła się na wyposażeniu Milicji Obywatelskiej, gdzie trafiały głównie do służby ruchu drogowego. Na przełomie lat 60 i 70 pewna część pojazdów otrzymała tablice tekstowe do wyświetlania poleceń takich, jak JEDŹ ZA MNĄ czy STOP. Jako że w późniejszych latach nie stosowano już takich urządzeń, należy przypuszczać, że albo okazały się one zawodne, albo na przeszkodzie stanęły wysokie koszty. Nie wykluczone także, że w realiach praktycznie nieistniejącej sieci dróg szybkiego ruchu takie urządzenia były po prostu zbędne.
Milicyjna Warszawa 223K wyposażona w tablicę tekstową do wyświetlania poleceń. Kadr z filmu Najważniejszy dzień życia z 1974 roku.
Prezentowany model to konwersja, która powstała na bazie miniatury wydanej 26 numerze serii Kultowe Auta PRL-u. Zakres prac nad modelem był spory. W pierwszej kolejności kolega Piotrek usunął lakier, a następnie dokonał poprawek odlewu karoserii, który okazał się mieć sporo wad. Następnie model został polakierowany i otrzymał charakterystyczny dla milicyjnych radiowozów pas ostrzegawczy. Piotrek nie pominął takich detali, jak listwy uszczelki, czy głębie grilla. Miniatura zyskała także bagażnik dachowy, tablicę tekstową na tylnej klapie oraz charakterystyczny dla radiowozów przełomu lat 60 i 70 zestaw megafonów z galeryjką, czyli lapmą ostrzegawczą z podświetlanym napisem MILICJA. Miniatura ta ogromnie mi się podoba i świetnie uzupełnia moją kolekcję radiowozów polskich formacji mundurowych.
Komentarze