Star 200 WT - Milicja Obywatelska
Bohaterem dzisiejszego wpisu jest model radiowozu Star 200 WT w barwach Milicji Obywatelskiej. Miniatura została wykonana i podarowana mi przez kolegę Marcina, za co raz jeszcze serdecznie dziękuję! Od razu nadmienię, że prezentowany model nie ma nic wspólnego z wydanym niedawno w 81 numerze serii Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u Starem 200 WT.
W grudniu 1956 roku zostały powołane do życia Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej w celu zaprowadzania porządku publicznego w sytuacjach wyjątkowych, zabezpieczeń imprez masowych oraz udzielania pomocy w czasie klęsk żywiołowych. Była to formacja przeznaczona przede wszystkim do działań w ramach pododdziałów zwartych. Z uwagi na charakter wykonywanych zadań potrzebne były specjalistyczne pojazdy transportowe. Pierwszym takim pojazdem był Lublin 51 ze specjalnie zaadaptowaną dla potrzeb ZOMO skrzynią ładunkową wyposażoną w cztery drzwi i siedzenia dla 18 funkcjonariuszy. Samochód ten nie posiadał żadnego wyposażenia chroniącego przewożonych milicjantów przed różnego rodzaju przedmiotami rzucanymi przez demonstrantów lub strajkujących. W połowie lat 70 w Fabryce Samochodów Specjalizowanych POLMO-SH w Kielcach na potrzeby Zmotoryzowanych Odwodów Milicji Obywatelskiej, a także Wojsk Ochrony Pogranicza na bazie samochodu ciężarowego Star 29 zaczęły powstawać specjalistyczne pojazdy transportowe oznaczone WT (Skrót od Wypadowo - Transportowy). Przeznaczeniem tych samochodów było przewiezienie plutonu ZOMO wraz z pełnym wyposażeniem. W pojeździe tym miejsce skrzyni ładunkowej zajęła zabudowa pasażerska z siedzeniami dla 18 funkcjonariuszy oraz uchwytami do przewozu tarcz ochronnych, kasków, pałek służbowych oraz innego wyposażenia. Dostęp do wnętrza zabudowy zapewniały przesuwne drzwi boczne po obu stronach nadwozia oraz dwuskrzydłowe drzwi z tyłu pojazdu. Pod drzwiami umieszczone zostały rozkładane schody. Na dachu pojazdu umieszczono właz umożliwiający np. wyrzucanie granatów łzawiących, a także klapę wentylacyjną. Jedynym komfortem jaki przewidziano dla funkcjonariuszy było ogrzewanie postojowe. Pojazd został wyposażony także w kraty ochronne okien, lamp przednich oraz ostrzegawczych, a także kierunkowskazów. Ponadto w niektórych jednostkach we własnym zakresie montowano szperacz. W praktycznie niezmienionej formie nadwozie to trafiło następnie na modele Star 200 oraz 244. Poza odmianą WT istniała także wersja oznaczona RSD (Skrót od Ruchome Stanowisko Dowodzenia) wyposażona w środki łączności. Star w wersji WT nie doczekał się następcy. W latach 90 kierownictwo Policji zrezygnowało z pojazdów ciężarowych do przewozu drużyn oddziałów prewencji. Ich miejsce zajęły furgony transportowe oraz co rzadziej autobusy, jak np. Autosan H7. Z kolei za następców Starów w wersji RSD możemy uznać chociażby mobilne stanowiska dowodzenia na bazie samochodów marki DAF. Stary 200 w wersji WT były widziane w służbie jeszcze w drugiej połowie lat 2000, a wersji RSD w 2017 roku. Pojazdy doczekały się ciekawych nazw własnych, jak Dyskoteka czy Świetlica ZOMO.
Prezentowany model powstał jako konwersja na bazie miniatury Stara 200 wydanej w 8 numerze serii Kultowe Ciężarówki PRL-u oraz zabudowy z zestawu manufaktury RESINLABOR. Przy okazji recenzji tego modelu na blogu wspomniałem, że mimo prenumeraty zakupiłem drugi egzemplarz z myślą o konwersji na model WT. Wówczas nikt nawet nie myślał, że taki model otrzymamy w tej serii w 81 numerze. Dlatego też zwróciłem się do kolegi Marcina z prośbą o wykonanie takiego modelu. Marcin z zadania wywiązał się wzorowo. Niestety pojawił się pewien kłopot, którego nie wziąłem pod uwagę przy zamawianiu modeli - jak bezpiecznie przesłać model bogaty w delikatne, fototrawione detale do mnie? Niestety doświadczenia z wysyłką tak delikatnych modeli nie napawały nas optymizmem. Zdecydowaliśmy się wówczas, że model odbiorę osobiście, jak tylko będę w okolicy miejsca zamieszkania kolegi. Szczęśliwie się złożyło, że niedawno przy okazji urlopu udało mi się spotkać osobiście z kolegą Marcinem, co bardzo mnie ucieszyło. Miałem niezwykłą przyjemność obejrzeć jego wspaniałą kolekcję radiowozów oraz porozmawiać o naszym wspólnym hobby. Nieoczekiwanie kolega Marcin postanowił, że zamówiony model Stara po prostu mi sprezentuje, co było dla mnie ogromnym zaskoczeniem. Mało tego do Stara dołączył także model Trabanta w wersji Kubelwagen oraz kubek firmowy PMF! Tym razem nagnę nieco moją zasadę o nierecenzowaniu modeli będących prezentami. Model w niemal pełnym okratowaniu prezentuje się kapitalnie! Mimo, że nie dotarł do mnie jeszcze wspomniany wyżej Star 200 WT z serii Kultowe Ciężarówki PRL-u, to z pewnością nie jest to klasa prezentowanego modelu. Jeżeli jesteście zainteresowani, to po otrzymaniu odpowiednika z Deagostini mogę zrobić porównanie obu modeli.
Komentarze