Volkswagen Jetta A3 - Szybcy i Wściekli
Bohaterem dzisiejszego wpisu jest model Volkswagena Jetty A3 z filmu Szybcy i Wściekli. Miniatura ta została wydana w 29 numerze serii Szybcy i Wściekli od Deagostini. Wielu widzów w Polsce, w tym Ja, dobrze zapamiętało ten samochód. Był to bowiem jedyny europejski samochód w filmie grający istotną rolę, a do tego Jetta była doskonale znana z polskich ulic.
Jednym z motoryzacyjnych bohaterów filmu Szybcy i Wściekli z 2001 roku jest Volkswagen Jetta z 1995 roku. Biały sedan w kompletnym ospoilerowaniu i z charakterystycznymi grafikami należy do młodego mechanika Jesse'go, członka ekipy Dominica Toretto. Formalnie właścicielem samochodu ma być jego ojciec, który odsiaduje wyrok w więzieniu. Mimo że Jesse nie startował Jettą w ulicznych wyścigach, postanawia wziąć udział w zawodach Race Wars. Bohater chce zdobyć pieniądze, które mają pomóc jego ojcu, kiedy ten wyjdzie z więzienia. Jako wpisowe Jessy stawia swój samochód. Niestety jego przeciwnikiem jest Johnny Tran w Hondzie S2000. Jesse przegrywa wyścig i spanikowany ucieka, nie oddając wbrew zasadom samochodu zwycięzcy. Następnego dnia Jesse ginie zastrzelony przez Tran'a. Dalsze losy Jetty w uniwersum Szybkich i Wściekłych są nieznane.
Jak już wspomniałem prezentowany model został wydany przez Deagostini w 29 numerze serii Szybcy i Wściekli. Obecnie numer ten otrzymali prenumeratorzy serii, a w kioskach pojawi się dopiero za jakiś czas. Producentem modelu jest firma PCT, która jest właścicielem m.in. marki IXO. Zawiłości związane z markami tego producenta oraz właściwym nazewnictwem szczegółowo opisał kolega Damian na swoim blogu rajdowakolekcja.pl. Sam model jest naprawdę bardzo udany i wiernie oddaje filmowy pierwowzór. Do tej pory jedyną miniaturę tego samochodu wyprodukowała firma Greenlight, w którym znalazło się kilka błędów, jak np. inny kształt lusterek i wlotu powietrza na przednim zderzaku. Warto wspomnieć, że obecnie model ten jest bardzo trudno dostępny.
Jakość wykonania miniatury wyprodukowanej dla Deagostini oceniam wysoko. Mój egzemplarz został starannie zmontowany i polakierowany. Plusem są także pomalowane ramki szyb, widoczna faktura przednich reflektorów, czy zaznaczone wkładki lusterek. Szkoda tylko, że za samymi reflektorami zabrakło odbłyśników. Wówczas przedni pas prezentowałby się jeszcze lepiej. Uwagę zwracają detale wnętrza, takie jak klatka bezpieczeństwa, czerwona kierownica Sparco z przyciskami, fotele kubełkowe Sparco z pasami bezpieczeństwa czy boczki drzwiowe. W zasadzie jedyne czego zabrakło to charakterystycznych białych tarcz zegarów. Zastrzeżenia mam do niepomalowanych tarcz hamulcowych. Kiepsko prezentuje się także szyberdach, który został wykonany w formie nadruku. Wciąż jednak lepszy taki szyberdach niż jego brak, jak we wspomnianej miniaturze od Greenlight. Miejscami widać także niewielkie przetarcia nadruków. Podsumowując - oceniając model łatwo zapomnieć, że mamy przed sobą model z serii kioskowej, a nie wydanie katalogowe. Niewątpliwie jest to pozycja obowiązkowa dla miłośników serii Szybcy i Wściekli.
Komentarze