Obsługiwane przez usługę Blogger.

Fiat Multipla - Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu

Bohaterem dzisiejszego wpisu jest model radiowozu Fiat Multipla, który służył w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. Był to jedyny tego typu oznakowany radiowóz w Polskiej Policji. Miniaturę odkupiłem od kolegi Jacka z służby w skali, który jak już kilkukrotnie wspominałem na blogu, został zmuszony do likwidacji swojej kolekcji. Sam model, choć daleki od ideału bardzo mnie ucieszył.  
Fiat Multipla został zaprezentowany w październiku 1996 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Samochód został zbudowany na płycie podłogowej Fiata Brava/Bravo. Nazwa Multipla nawiązywała do minivana zbudowanego na bazie Fiata 600, który produkowany był w latach 1954-1969. Podobnie jak historyczny poprzednik, tak i nowa Multipla mogła pomieścić 6 pasażerów. Każdy z pasażerów miał do dyspozycji przesuwany fotel. Tym, co wyróżniało nową Multiplę, był niewątpliwie jej design, który wielu uważało za paskudny. W 1998 roku samochód trafił do produkcji seryjnej. Do napędu przeznaczono czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1.6 l i mocy 100 KM oraz jednostki wysokoprężne o pojemności 1.9 i mocy 105 KM. O ile Multiplę krytykowano za design, tak chwalono za przestronne i funkcjonalne wnętrze. Dlatego też Multipla była często spotykana jako taksówka. W 2004 roku samochód przeszedł facelifting, który znacząco zmienił przednią część nadwozia. Usunięto lampy z podszybia, a sama maska została podniesiona. Zastosowano zespolone reflektory przednie oraz nowe tylne lampy. Produkcję modelu zakończono w 2010 roku. Powstało łącznie 330 tysięcy egzemplarzy tego modelu. Jeden z nich trafił do służby w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. Niestety nie dotarłem do informacji dotyczącej przebiegu służby tego pojazdu. Przypuszczać należy, że na wyposażeniu policji znalazł się pod koniec lat 90 XX wieku, ponieważ pojazd nie posiada jeszcze białych drzwi, które stały się wyróżnikiem polskich radiowozów od września 1999 roku. Należy jednak pamiętać, że białych drzwi nie miały np. Volkswageny Transporter T4 z partii pojazdów zakupionej w 2003 roku, a więc już w trakcie obowiązywania wspomnianego wymogu. Pojazd wycofano ze służby najpewniej po 2012 roku, ponieważ jego numer taktyczny nosiła Kia cee'd SW II produkowana właśnie od 2012 roku.
Bazą dla prezentowanej konwersji jest miniatura wyprodukowana przez firmę Majorette w skali 1/43. Firma ta, znana bardziej z zabawek/modeli w skali +/i 1/64, na początku lat 2000 wypuściła serię modeli w skali 1/43, w skład której poza Multiplą wchodziły m.in. Fiat Seicento, Fiat Punto czy Lancia Lybra. Zakres konwersji objął przemalowanie modelu, naklejenie policyjnych oznaczeń oraz dodanie belki ostrzegawczej. Jak już wspomniałem, model daleki jest od ideału. Szczególnie mocno rażą po oczach przetarcia kalkomanii. Gdyby nie one miniatura prezentowałaby się znacznie lepiej. Być może w przyszłości model otrzyma nowy lakier i kalkomanie. Na razie jednak cieszę się, że w mojej kolekcji radiowozów mogę mieć tak nietuzinkowy model.

Brak komentarzy