Legendy FSO - Polonez Caro Plus - Nadzór ruchu MPK Poznań
W ostatnim wpisie w tym roku zaprezentuję Wam model radiowozu Polonez Caro Plus w barwach Nazdoru Ruchu MPK Poznań, który został wydany w 63 numerze serii Legendy FSO. Z okazji nadchodzącego nowego roku życzę Wam zdrowia, szczęścia, samych sukcesów i wielu nowych modeli w kolekcji.
Nadzór ruchu to wewnętrzna służba kontrolna przedsiębiorstw komunikacyjnych, która za zadanie ma czuwanie nad sprawnym funkcjonowaniem transportu miejskiego. Często można się spotkać ze stwierdzeniem, że jest to taka wewnętrzna policja w MPK, które po części oddaje charakter tej formacji. Praca kontrolerów nadzoru ruchu na co dzień polega na działaniach obserwacyjno-kontrolnych np. kontrola przestrzegania przez kierowców i motorniczych pojazdów pasażerskich znaków i sygnałów drogowych, oznakowania pojazdów, a nawet pomiar prędkości. W przypadku usterek czy awarii technicznych pojazdów pasażerskich zadaniem tej formacji jest jak najszybsze przywrócenie ruchu pasażerskiego, a także usuwanie skutków takich zdarzeń oraz ich udokumentowanie. Podobnie jest w przypadku kolizji i wypadków. Innym z ważnych zadań nadzoru ruchu jest zabezpieczenie prawidłowego działania komunikacji miejskiej podczas imprez i wydarzeń masowych. Dlatego też, aby móc realizować powyższe zadania, Nadzór ruchu może korzystać z pojazdów uprzywilejowanych. W latach 90 i na początku lat 2000 przedsiębiorstwa komunikacyjne wykorzystywały w tej roli Polonezy Caro i Caro Plus. Co ciekawe pierwowzór prezentowanego modelu istnieje do dziś jako pojazd historyczny i bierze udział w zlotach i paradach pojazdów pasażerskich należących do MPK Poznań.
Seria Legendy FSO od Deagostini pierwotnie miała liczyć 60 numerów. Na przełomie maja i czerwca bieżącego roku pojawiły się informacje o przedłużeniu serii do 80 numerów, wśród których miały się znaleźć samochody służb mundurowych i ratowniczych. Choć niektórzy z kolekcjonerów zaczęli kręcić nosem, uważając, że modele te są niepotrzebnymi powtórkami wydanych już miniatur, tak pozostali, w tym ja bardzo się ucieszyli. O ile większość z nas spodziewała się radiowozów Milicji Obywatelskiej i Policji, karetek pogotowia ratunkowego, czy samochodów strażackich tak wydawca zaskoczył wszystkich Polonezem Caro Plus należącym do nadzoru ruchu MPK Poznań. Mi sam pomysł umieszczenia pojazdu służbowego Nadzoru ruchu bardzo się spodobał, ale niestety musiałem trochę poczekać, aż trafi w moje ręce. Niestety prenumeratorzy serii, do których się zaliczam, są do tyłu o dobre kilka miesięcy względem wydań kioskowych. Otóż przez kilka miesięcy w 2023 roku prenumeratorzy serii Legendy FSO oraz Kultowe Ciężarówki PRL-u nie otrzymywali paczek z prenumeratą, co było spowodowane zapewne wewnętrznymi zawirowaniami w polskim oddziale Deagostini. Dlatego też, kiedy do kiosków trarfi numer 77 z modelem Fiata 125p w barwach Milicji Obywatelskiej, ja w najlepszym wypadku otrzymam przesyłkę z numerem 69 i 70... Wracając do samego modelu, to jest on wykonany naprawdę nieźle. Podoba mi się przedni pas, pomalowane ramki szyb i belka świetlna. Minusem są z kolei zbyt duże koła sprawiające, że Polonez wygląda niczym samochód terenowy oraz widoczne bolce montażowe halogenów i tylnej blendy. Poprawić należy także spasowanie szyby bocznej w słupku C. Po przejrzeniu zdjęć tego modelu na forach i portalach społecznościowych przyznam, że spasowanie szyb w moim egzemplarzu jest wręcz wzorowe. W mojej ocenie Polonez Caro Plus w barwach Nadzoru ruchu MPK Poznań to dobrze wykonany, a jednocześnie bardzo ciekawy model, który z pewnością ucieszy miłośników pojazdów służbowych.
Cześć,
OdpowiedzUsuńTak jak zrozumiałem z Twego wpisu, że gazeta pt. Legendy FSO 1:43 znalazła swoich fanów, bo niektórzy zbierali same polonezy w różnych wersjach. Gdyby nie taka wysoka cena modelika, to też wybrałbym jeszcze inne, losowe wersje tych popularnych aut.
Egzemplarz, który prezentujesz bardzo mi się podoba. Ja go opuściłem, bo na początku wydawało mi się, że niczym nie będzie się różnił od wersji mojego Poloneza Caro i Atu z pakietem Orciari. Czy masz te modele, bo moim zdaniem są najciekawsze?
Pozdrawiam i łączę życzenia Szczęśliwego Nowego Roku oraz wielu wspaniałych modeli do kolekcji.
Przemek
Cześć,
UsuńDziękuję za życzenia! Tobie także życzę wielu wspaniałych modeli! Jeśli chodzi o modele Caro i Atu z pakietem Orciari to mam je - niestety nie miałem czasu dotąd ich zaprezentować. Jednym z moich postanowień noworocznych jest właśnie nadrobienie zaległości - wkrótce zaprezentuję m.in. Syrenę 607, Poloneza Trucka DC, FSO 125p kombi w wersji strażackiej i pogotowia ratunkowego i Daewoo Tico. Jeśli moje plany się powiodą to do połowy roku uda mi się zaprezentować znaczą część modeli z kolekcji Legendy FSO.
Pozdrawiam
Piotrek
Dziękuję za odpowiedź na mój komentarz.
UsuńNie przejmuj się opóźnieniem, bo ja też miałem w planie w roku 2024 zamknąć wszystkie wpisy o serii Welly 1:34, ale nie zdążyłem. Poza tym, tych modeli ciągle przybywa i nie wiem, czy z tego powodu mam się cieszyć, czy niepokoić?
Moim celem w nowym roku jest wystartować na moim blogu z serią Bb Street Fire 1:43. Mam parę fajnych pomysłów, ale co z tego wyjdzie, to ocenią przyszli komentatorzy. Już teraz zapraszam Cię do ich grona.
Pozdrawiam Przemek