Legendy FSO - Syrena 607
W pierwszym w tym roku wpisie zaprezentuję Wam model Syreny 607, który został wydany w 31 numerze serii Legendy FSO. Jednym z moich postanowień noworocznych jest nadgonienie prezentacji modeli ze wspomnianej serii.
Na początku lat 70, kiedy szykowano się do przeniesienia produkcji samochodu Syrena z Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu do Bielska-Białej, zbudowano najprawdopodobniej trzy prototypy Syreny o nadwoziu trzydrzwiowym oznaczone symbolem 607. Nadwozie typu hatchback było połączeniem archaicznego wzornictwa przedniej części samochodu z wczesnych lat 50 z tylną, która reprezentowała ówczesne trendy stylistyczne. Podyktowane było to założeniem, by w modernizacji samochodu wykorzystać jak najwięcej elementów z dotychczasowego modelu Syreny oraz niedawno wprowadzonego do produkcji Fiata 125p. Główną zmianą było wydłużenie linii tylnych okien bocznych oraz zastosowanie przeszklonej tylnej klapy ułatwiającej dostęp do przestrzeni bagażowej. Ponadto na drzwiach i tylnych błotnikach pojawiły się przetłoczenia, które miały dodatkowo usztywnić te elementy. Zmianie uległ także kierunek otwierana drzwi przednich, w których zastosowano klamki z Polskiego Fiata 125p. Tylne światła pochodziły z samochodu ciężarowego Star. Przekonstruowano także podwozie pojazdu, a rozstaw osi zwiększony został do 2500 mm. Prototypy różniły się od siebie detalami. Jeden z nich wyróżniały jednoczęściowe boczne szyby tylne, które w pozostałych były dwuczęściowe. Sama konstrukcja, choć udana, nie została wprowadzona do produkcji. Na przeszkodzie stanęły koszty uruchomienia zmodernizowanego modelu. W 2011 roku jeden z prototypów został odnaleziony i po pewnych perypetiach trafił do Muzeum motoryzacji Wena w Oławie, gdzie przechodzi renowację.
Prezentowany model został wydany przez Deagostini jako Syrena 105 typ 608, co jest błędem. Niezależnie od różnic w detalach każdy z prototypów oznaczony był jako Typ 607. Oznaczenie Typ 608 zarezerwowane było dla modelu osobowo-towarowego, który na rynku sprzedawany był pod nazwą handlową BOSTO. Jak wspominał na jednym z portali społecznościowych Pan Marek Kuc, autor książki Samochody z Żerania 1951-1977, podczas swojej pracy spotkał się tylko i wyłącznie z oznaczeniem typ 607. Sam model prezentuje się bardzo dobrze. Świetnie prezentuje się pas przedni, który nie ma nic wspólnego z tym, który był stosowany w dotychczasowych modelach z serii Kultowe Auta PRL-u i Legendy FSO. Niestety był to jednorazowy przypadek i kolejne modele Syren w serii Legendy FSO ponownie bazowały na starych formach znanych z poprzedniej serii, czyli Kultowe Auta PRL-u. Pochwalić należy także tylne klosze lamp zespolonych. Jedyne zastrzeżenia mam do felg, które wyglądają tak sobie, a ponadto dekielki wystają poza obrys nadwozia. Uważam, że model Syreny 607 jest bardzo udaną miniaturą, która jest pozycją obowiązkową dla miłośników polskiej motoryzacji.
Komentarze