Volkswagen Sammlung 1978 Volkswagen Golf GTI
Bohaterem dzisiejszego wpisu jest Volkswagen Golf GTI, który ukazał się w pierwszym numerze niemieckiej serii Volkswagen Sammlung, która została niedawno wznowiona. Miniatura trafiła do mojej kolekcji dzięki niezastąpionemu koledze Marcinowi, za co raz jeszcze bardzo dziękuję!
Volkswagen Golf został wprowadzony do produkcji w 1974 roku i docelowo miał zastąpić przestarzałego Garbusa, który został zaprojektowany jeszcze przed wybuchem II Wojny Światowej. W porównaniu do kultowego poprzednika był to nowoczesny hatchback, dostępny w trzy- i pięciodrzwiowej odmianie. Nadwozie zostało zaprojektowane przez włoskie studio Ital Design pod kierownictwem Giorgetto Giugiaro. Pojazd oferowano z czterocylindrowymi silnikami o pojemności 1,1 l i mocniejszym 1,5 l. Rok po debiucie Golf otrzymuje drugie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku.
Na początku 1975 roku kierownictwu Volkswagena zaprezentowano projekt usportowionej odmiany modelu Golf oznaczony GTI (skrót od Grand Tourer Injection), który pod koniec maja został zatwierdzony do produkcji. Prezentacja modelu miała miejsce podczas salonu samochodowego we Frankfurcie we wrześniu 1975 roku. Do sprzedaży samochód trafił rok później. Zastosowano w nim wzmocniony do 110 KM czterocylindrowy silnik o pojemności 1588 ccm, który wyposażono we wtrysk mechaniczny K-Jetronic. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości od 0 - 100 km/h w 9,2 sekundy, co było wówczas świetnym wynikiem. Zawieszenie zostało obniżone o 10 mm z przodu i 20 mm z tyłu, a także usztywnione, co miało zminimalizować podatność na przechyły. Z uwagi na osiągi samochód otrzymał hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Z zewnątrz Golf GTI charakteryzował się plastikowymi poszerzeniami nadkoli, dużym spoilerem przednim, czerwoną ramkę grilla oraz matowoczarną ramą tylnej szyby. We wnętrzu uwagę zwracała tapicerka w kratkę oraz gałka skrzyni biegów w kształcie piłeczki golfowej. Początkowo samochód dostępny był tylko w dwóch kolorach srebrnym i czerwonym oraz wyłącznie w odmianie trzydrzwiowej. Czterodrzwiowy Golf GTI dostępny był na rynku dopiero od 1981 roku. W 1982 roku Golf GTI otrzymał nowy silnik o pojemności 1,8 l i mocy 112 KM. Produkcję modelu zakończono w 1983 roku. Łącznie wyprodukowano ponad 450 tysięcy egzemplarzy pierwszej generacji Golfa GTI. Najwięcej, bo aż 35% z nich, sprzedano we Francji. Kolejnym ważnym rynkiem były Włochy, gdzie sprzedano 18% produkcji i Szwajcaria, gdzie trafiło kolejne 13%. Obecnie Volkswagen Golf GTI uważany jest za modelowy hot hatch, czyli usportowiony trzy- lub pięciodrzwiowy kompaktowy hatchback.
Jak już wspomniałem, prezentowany model ukazał się w pierwszym numerze serii Volkswagen Sammlung, która przeznaczona jest na rynek Niemiecki. Seria ta była dostępna już kilka lat temu i teraz ponownie trafiła do sprzedaży. Zmianie uległa jednak kolejność wydawanych modeli. Cena pierwszego numeru wynosi 2,99 euro. Miniatura prezentuje się naprawdę nieźle. W moim egzemplarzu zabrakło dokładności w malowaniu czarnych elementów. W modelu uwagę zwraca wnętrze, w którym udało się odtworzyć charakterystyczną dla wersji GTI tapicerkę w kratkę oraz trójramienną kierownicę. Pochwalić należy zaznaczone ramki wszystkich szyb, niezłe felgi, czy tylne światła. Szkoda tylko, że prezencję przedniego pasa burzą widoczne bolce montażowe przednich reflektorów oraz malowane kierunkowskazy. Podsumowując - moim skromnym zdaniem model jest wart uwagi i w mojej kolekcji zajął zasłużone miejsce wśród innych ikon motoryzacji.
Świetny model! Bardo lubię Golfa GTI, to oryginalny hothatch zanim jeszcze to określenie zostało kompletnie wypaczone przez 400-konne auta sportowe z nadwoziem hatchback. dzięki swojej prostocie wygląda ponadczasowo
OdpowiedzUsuńWitaj Damianie! Dziękuję za komentarz :) W pełni się zgadzam z tym co napisałeś.
UsuńPozdrawiam!
Piotrek
Bardzo ładny modelik.
OdpowiedzUsuńNa jesieni 2023 roku byłem u córki w Berlinie i w sklepie kolejkowym na Pestalozzistr. były modele z tej serii w cenie 10 Euro/sztuka. Kupiłem zółte polo a zielonego VW1600 i Derby miałem kupić po powrocie z wakacji, ale w sklep był zamknięty. Na giełdzie dokupiłem jeszcze w ubiegłym roku VW LT28.
Prośba !
W środę kupiłem modelik Steyr, na który naprawdę czekałem, a że na forum Motoshowminiatura nie było o nim żadnych informacji, postanowiłem się nim pochwalić na forum i napisałem, że mi się podoba. Kilka wpisów później rozpoczęła się burza, która zakończyła się okropną awanturą (o jakość wpisów oraz poziomem tego forum) zablokowaniem wątku ciężarówek z PRL. i usunięciem kilku moich postów.
Czy jesteś użytkownikiem tego forum ? Czy udzielasz się. Co o nim sądzisz? Czy twoi koledzy z zaprzyjaźnionych blogów też są na tym forum i co o nim sądzą ?
Cześć Artemisie! Bardzo się cieszę, że udzielasz się na moim blogu.
UsuńJakbyś widział VW Vento w cenie do +/- 120 złotych to odezwij się. Bardzo potrzebuję do konwersji na radiowóz polskiej policji.
Na forum motoshowminiatura nie udzielam się w tym temacie, a powód jest taki, że... jako prenumerator otrzymuje modele z 3-4 miesięcznym opóźnieniem. Więc kiedy ja dostanę wspomnianego Steyra to na forum już mało kto będzie o nim pamiętał. Mam wielki żal do wydawnictwa za taki stan rzeczy, ale niestety nic z tym nie zrobię.
Mimo to bardzo przykro mi, że atmosfera na czarnym forum popsuła się...
Na kilku giełdach w Warszawie był sprzedawca z Allegro z Lublina Koobusek miał modele z tej serii po 80 zł ale nie wiem , czy jeszcze coś ma i czy Vento w serii tej wyszło. Na Ebay są tylko modele Schabak więc w Polsce sprawa będzie raczej trudna.
Usuń