Obsługiwane przez usługę Blogger.

Volkswagen Sammlung - 1978 Volkswagen T2b Westfalia SO 73/7 Helsinki

Bohaterem dzisiejszego wpisu jest kamper Volkswagen T2b Westfalia, który został wydany w czwartym numerze niemieckiej serii Volkswagen Sammlung. Miniatura trafiła do mojej kolekcji dzięki niezastąpionemu koledze Marcinowi, za co raz jeszcze bardzo dziękuję!  
Volkswagen Transporter T2 został wprowadzony do produkcji w 1967 roku, jako następca modelu T1, który produkowany był przez 17 lat. Od swojego poprzednika nowy model wyróżniał się przede wszystkim jednolitą przednią szybą i dłuższym nadwoziem. Pojazd początkowo napędzał silnik o pojemności 1,6 l i mocy 47 KM, który od 1970 roku został wzmocniony i osiągał moc 50 KM. Modele produkowane w latach 1967 - 1971, które określane są jako T2a, charakteryzowały się m.in. kierunkowskazami umieszczonymi pod przednimi lampami oraz zaokrągloną tylną częścią pojazdu. Późniejsze modele, oznaczone T2b, wyróżniały się m.in. kierunkowskazami umieszczonymi nad przednimi lampami, bardziej kanciastą tylną częścią nadwozia, większymi tylnymi wlotami powietrza oraz prostokątnymi światłami tylnymi. Od 1971 roku w ofercie znalazły się mocniejsze silniki: 1700 o mocy 62 KM (dostępny w latach 1971-1973), 1800 o mocy 68 KM (dostępny w latach 1973-1975) oraz 2000 o mocy 70 KM (dostępny w latach 1975-1979). W latach 1967 - 1979 wyprodukowano ponad 2 500 000 egzemplarzy modelu T2.
Na początku lat 50 przedsiębiorstwo Westfalia z Rheda-Wiedenbruck rozpoczęło budowę samochodów kempingowych na bazie Volkswagena Transporter T1. W latach 1951 - 1958 powstało już 1000 takich pojazdów. Od sierpnia 1958 roku przedsiębiorstwo zaczęło oznaczać samochody kempingowe fabrycznym kodem rozpoczynającym się od SO (Sonderausführung, z niem. wersja specjalna). Kolejne kampery powstawały już na bazie modelu Transporter T2 - początkowo wyposażone w elementy wnętrza stosowane w kamerach na bazie modelu T1. Już w 1968 roku zakłady wyprodukowały 30-tysięczny kamper, a w 1976 roku liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła 175 tysięcy. Jedną z popularniejszych wersji pojazdu była oznaczona fabrycznym kodem SO 76/1 o nazwie handlowej Berlin. Część kuchenną umiejscowiono w niej za siedzeniem kierowcy, wzdłuż bocznych okien, a z tyłu znalazła się składana ławka i rząd szafek. Charakterystycznym elementem był podnoszony dach, pod którym mieściło się dwuosobowe łóżko. Z kolei prezentowany model odwzorowuje wersję Helsinki, w której szafki i część kuchenną umieszczono wszerz pojazdu za przednimi fotelami. Po zakończeniu produkcji modelu T2 samochody kempingowe zaczęto budować na bazie jego następcy, czyli modelu T3.
Prezentowany model wykonany jest na całkiem przyzwoitym poziomie. Z pewnością pierwsze, co rzuca się w oczy, to podniesiony dach. Niestety bardzo topornie prezentuje się sam namiot. Równie kiepsko wypadają firanki w oknach, które zostały wykonane w formie nadruki. Uważam, że sam nadruk nie jest złą formą, na wykonanie takiego detalu, ale przydałyby się zaznaczone zgięcia, czy fałdy. Pochwalić należy za to przednie reflektory, felgi, a zwłaszcza wnętrze z odwzorowaną przy użyciu nadruków charakterystycznym wzorem tapicerki. Nie mam żadnych zastrzeżeń co do jakości montażu i lakieru. Podsumowując - model, mimo pewnych niedoskonałości, bardzo mi się podoba i cieszy mnie swoją obecnością w mojej kolekcji. 

Brak komentarzy